Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Tjena!!!!

Jag har en V70N (01:a) med automatlåda. Jag har märkt att ibland när man typ kör in i en rondell eller dylikt med lite högre fart och bromsar till (går ner i hastighet) så liksom "hackar" automalådan till. Det verkar precis som om lådan hamnar mellan två växlar och inte riktigt vet vilken växel som skall ligga i.

Som tur är så har jag märkt att även våra "tjänstebilar" på jobbet gör likadant ibland. Det kan vara allt ifrån en V70N ifrån 2004 till 2007.

Vad beror detta på. Det känns jäkligt obehagligt när det uppstår. Hade det inte varit för att det sker på även "tjänstebilarna" (som är nyare än min) så hade jag blivit jäkligt nervös.
Annars fungerar lådan hur bra som helst.... :wink:

Tacksam för svar!!!!

// Mr 76
av perbo
Det er väl fordi lådan er adaptiv och tilpasser sig körstilen.Min egen V70 170 hk 03 gör precis det samme.Vh
Senast redigerad av 1 perbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av nebo_74
Det har jag oxå upplevt....lådan vet inte riktigt om den skall växla ner eller upp...hamnar i nått sorts mellanläge, så hackar det liksom till.
Användarvisningsbild
av dave
Kan uppleva det med min låda, V70 170hk 2002 13000mil, speciellt innan motor och växellåda är varm. Sen att den hackar i växlarna om man kör försiktigt, drar jag på så är växlingen märkbart mjukare??

Hoppas vi kan hitta lösning!

Dave
av evosex
Samma här och som någon skrev så är det värre när den är kall.

Någon Volvomeckare som vet om man kan göra något åt detta?
Användarvisningsbild
av Mr 76
Mitt händer även när motorn är varm men inte alltid utan vid vissa farter vid inbromsning.
Det verkar som om lådan hamnar mellan två växlar och inte riktigt vet vilken växel som skall ligga i. Man är ju rädd att lådan tar lite stryk av detta.

CarMan eller någon annan Volvo-mek kanske kan svara på detta.....
Tacksam för svar och om det är skadligt för lådan!!!

// Mr76

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]