Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tycker Volvo gott kunde gjort en V70 Classic Inscription Modell, saknas ju massa grejor idag om man vill ha en lyxigare bil, four-c, incriprion softläder med ventilation, T5 motor, Digital-tv med mera, dessa finns dock på massa andra marknader men inte i Sverige. Till och med i katalogen för MY16 står det om inscription till s80/V70 men man kan inte få det på svenska marknaden men i Norge och i flera andra länder kan man få den utrustningen.
av prahna
Det är nog ganska förståeligt att vissa saker försvinner. Volvo är en lite tillverkare av bilar. Kolla volymen av Bliss tex, har ju inte varit standard innan och det är en gammal design med kamera. Inte konstigt att den försvinner när kameran kanske går ur produktion hos komponenttillverkaren. Man får nog acceptera att vissa saker inte går att välja, istället har man ju fått med väldans mycket till ett lägre pris genom Classic...
av beme
Det är ändå mycket pengar att lägga på en produkt som jag inte kommer att vara nöjd med. Jag har flera affärskolleger som tröttnat på Volvos tröghet och attityd och bytt fabrikat. Det är lätt att tappa kunder men svårt att locka tillbaka dem.
av prahna
Kollade på Norge och du kan välja samma som i Sverige, inscription instrumentpanel. Samma motorer etc, ingen skillnad....eller jo, bilen är 300kkr dyrare där...
Användarvisningsbild
av SvenB
Glapp skriver du. Jag tror tvärtom, det är för att inte få något glapp Volvo gör så där tror jag. Man tillverkar upp bilar som motsvarar vad de flesta kunder vill ha. Då kan man leverera bilar även under tiden man anpassar produktionslinan till V90.
av andersuw
MartinS skrev:4c är borta, bland annat. Det är mycket som försvunnit iom classicen.
Mycket och mycket. Bortsett från att motoralternativen skalats ner är det såvitt jag vet bara 4C, BLIS och Inscriptionklädsel som bortfallit.

Själv löste jag "problemet" (om man nu kan kalla det så) genom att köpa en nästan ny (400 mil) -15 som har de båda tillval jag är intresserad av bland dem som utgått på "Classic": BLIS och Inscription. Som grädde på moset blev det också runt hundra tusen billigare på det viset. :-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
SvenB skrev:Glapp skriver du. Jag tror tvärtom, det är för att inte få något glapp Volvo gör så där tror jag. Man tillverkar upp bilar som motsvarar vad de flesta kunder vill ha. Då kan man leverera bilar även under tiden man anpassar produktionslinan till V90.
Nja så funkar det ju inte riktigt. Volvo bygger normalt inte bilar annat än på beställning. Och så är det ju på "Classic" också. Bilen byggs inte förrän du har specificerat hur du vill ha den. Skillnaden är bara att det finns något mindre valmöjligheter än tidigare.
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:
SvenB skrev:Glapp skriver du. Jag tror tvärtom, det är för att inte få något glapp Volvo gör så där tror jag. Man tillverkar upp bilar som motsvarar vad de flesta kunder vill ha. Då kan man leverera bilar även under tiden man anpassar produktionslinan till V90.
Nja så funkar det ju inte riktigt. Volvo bygger normalt inte bilar annat än på beställning. Och så är det ju på "Classic" också. Bilen byggs inte förrän du har specificerat hur du vill ha den.
Kan det inte vara så att bilarna "beställs" av handlaren och ställs på "hyllan". Då vill de ju ha en bil som är vad merparten av kunderna önskar. Detta är min uppfattning, rätt eller fel vet jag inte. Men man behöver inte mer än gå in på "Bytbil.com" och se vad som står ute i bilhallarna runt om i Sverige. För tillfället 556 nya V70 som alltså ingen kund "har specifierat hur den vill ha den".
av andersuw
SvenB skrev:
andersuw skrev:
Nja så funkar det ju inte riktigt. Volvo bygger normalt inte bilar annat än på beställning. Och så är det ju på "Classic" också. Bilen byggs inte förrän du har specificerat hur du vill ha den.
Kan det inte vara så att bilarna "beställs" av handlaren och ställs på "hyllan". Då vill de ju ha en bil som är vad merparten av kunderna önskar. Detta är min uppfattning, rätt eller fel vet jag inte. Men man behöver inte mer än gå in på "Bytbil.com" och se vad som står ute i bilhallarna runt om i Sverige. För tillfället 556 nya V70 som alltså ingen kund "har specifierat hur den vill ha den".
Visst. En del nya bilar beställs av handlare eftersom de vill ha dem som utställningsobjekt eller provkörningsbilar. Har du någonsin träffat på en Volvohandlare som inte har en liten utställning av nya bilar att visa upp eller som saknar möjlighet att ge dig tillfälle att provköra det senaste?

Dessa bilar säljs förstås så småningom, antingen som helt nya eller lätt begagnade. Jag har själv just köpt en sådan bil (en MY -15 med mindre än 400 mil på mätaren) men knappast specad i enlighet med vad merparten av kunderna är beredda att betala för. Min är extremt välutrustad därför att den handlare jag köpte av föredrar att ha provbilar som tillåter honom att visa upp flertalet möjliga tillval för sina kunder. Den var således inte alls köpt för att "stå på hyllan" för att genomsnittskunden skulle trava in genom dörren och köpa den rakt av. Sedan kanske andra Volvohandlare tänker annorlunda och håller sig med mer ordinärt utrustade bilar för utställnings- eller demobruk, bland annat därför att de kan tänkas vara lättare att sälja till "rätt" pris. Min tappade drygt hundra tusen jämfört med reguljärt nypris på det knappa år och de knappt fyrahundra mil den tillbringade hos handlaren.

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]