Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olson
Om nu hastigheten i radion stämmer bättre, kan man inte få den vanliga analoga att visa samma ?
Användarvisningsbild
av cycler
ALLA hastighetsmätare SKALL visa för mycket. Detta för att du ALDRIG skall kunna köra för fort utan att du vet om det. Du skall aldrig kunna hävda att det är fel på hastighetsmätaren om polisen tar dig.

Har varit så väldigt länge. Förr var det ju större "spel" på visningen och idag skulle man kunna ha mer exaktare visning. Kolla själv med stoppur på motorvägen. Din "analoga" mätare visar ca 7-10% för mycket.

/C
av olson
cycler skrev:ALLA hastighetsmätare SKALL visa för mycket. Detta för att du ALDRIG skall kunna köra för fort utan att du vet om det. Du skall aldrig kunna hävda att det är fel på hastighetsmätaren om polisen tar dig.

Har varit så väldigt länge. Förr var det ju större "spel" på visningen och idag skulle man kunna ha mer exaktare visning. Kolla själv med stoppur på motorvägen. Din "analoga" mätare visar ca 7-10% för mycket.

/C
Men jag VILL ha rätt hastighet :evil: Går det lr inte ?
av Marbas
olson skrev:Men jag VILL ha rätt hastighet :evil: Går det lr inte ?
Har för mig enligt annan tråd här på forumet att i Canada är det lag på att mätarna får visa max 1% fel (därav att det går att visa en mer exakt visning i radion). Om det är så, så borde det ju inte vara något större bekymmer (teoretiskt) att få mätarna att visa "mer" rätt. Tror dock att det ligger som en parameter till mjukvaran som sätts beroende på vilket land bilen är "anpassad" för (notera: en gissning).

Edit: Hittade inlägget, som var i denna tråden, av Jåkob, Tis 28 Nov 2006 23:31:44
Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:
olson skrev:Men jag VILL ha rätt hastighet :evil: Går det lr inte ?
Har för mig enligt annan tråd här på forumet att i Canada är det lag på att mätarna får visa max 1% fel (därav att det går att visa en mer exakt visning i radion). Om det är så, så borde det ju inte vara något större bekymmer (teoretiskt) att få mätarna att visa "mer" rätt. Tror dock att det ligger som en parameter till mjukvaran som sätts beroende på vilket land bilen är "anpassad" för (notera: en gissning).

Edit: Hittade inlägget, som var i denna tråden, av Jåkob, Tis 28 Nov 2006 23:31:44
Har då aldrig sett nånstans at det SKA visa fel att det SKA visa FÖR MKT.
Tror knappast attdet finns en sådan lag.
Användarvisningsbild
av A80TD
En tekniker på "min" volvoverkstad påstod att man kan ladda ner en annorlunda mjukvara, avsedd för den amerikanska marknaden, och då slippa felvisningen ( lagkrav over there).
Det skulle tydligen följa med lite andra tveksamma finesser på köpet. T.ex. att bilen plingar om man öppnar förardörren med nyckeln kvar i tändningslåset.

Diskussionen kom upp när vi försökte utröna varför min färddator visade såna glädjesiffror. Han bad mig bl.a. jämföra färddatorns snittfart med hastighetsmätarens vid körning med farthållare. ( Den visade 2 km/h mindre än hastighetsmätaren).

Jag har inte provat att kolla farten med stereon. Måste kolla om jag lyckas få fram den menyn.
av Knasen
En tekniker på "min" volvoverkstad påstod att man kan ladda ner en annorlunda mjukvara, avsedd för den amerikanska marknaden, och då slippa felvisningen ( lagkrav over there).
Att ladda en "annan" mjukvara, kommer inte att hjälpa därför att hastighetmätaren är en analog visning av hastigheten, stereon visar en digital visning. (Over there) finns inget lagkrav på att mindre felvisning än 10% som är godkänt.
Senast redigerad av 1 Knasen, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
Knasen skrev:
Att ladda en "annan" mjukvara, kommer inte att hjälpa därför att hastighetmätaren är en analog visning av hastigheten, stereon visar en digital visning. (Over there) finns inget lagkrav på att mindre felvisning än 10% som är godkänt. Vill man dock ha en bil som har felmarginal på högst 5% som får man importera en bil från Finland, där toleransen är mindre.
Vänta nu lite, bara för att en mätare visar ett analogt mätvärde betyder det inte att dess indata är analogt.

På V70N så mäts bilens hastighet med sensorer i hjulet (samma som ABS systemet använder), och deras signaler omvandlas till digital information som skickas till hastighetsmätaren. Garanterat är det samma information som ligger till grund för hastighetsvisningen i radion som hastighetsvisningen i DIM. DIM har en "felmarginal" inlaggd och visar därför lite högre än man egentligen kör.
av Ugbugg
A80TD skrev:En tekniker på "min" volvoverkstad påstod att man kan ladda ner en annorlunda mjukvara, avsedd för den amerikanska marknaden, och då slippa felvisningen ( lagkrav over there).
Det skulle tydligen följa med lite andra tveksamma finesser på köpet. T.ex. att bilen plingar om man öppnar förardörren med nyckeln kvar i tändningslåset.

Diskussionen kom upp när vi försökte utröna varför min färddator visade såna glädjesiffror. Han bad mig bl.a. jämföra färddatorns snittfart med hastighetsmätarens vid körning med farthållare. ( Den visade 2 km/h mindre än hastighetsmätaren).

Jag har inte provat att kolla farten med stereon. Måste kolla om jag lyckas få fram den menyn.
Min plingar när dörren är öppen och ingen pling om man inte har bältet på. Men visar som för alla andra ca 10 % för mycket fel jämfört med digitala.
av Knasen
Vänta nu lite, bara för att en mätare visar ett analogt mätvärde betyder det inte att dess indata är analogt.

På V70N så mäts bilens hastighet med sensorer i hjulet (samma som ABS systemet använder), och deras signaler omvandlas till digital information som skickas till hastighetsmätaren. Garanterat är det samma information som ligger till grund för hastighetsvisningen i radion som hastighetsvisningen i DIM. DIM har en "felmarginal" inlaggd och visar därför lite högre än man egentligen kör.
Jag skrev att visningen är analog, hur information kommer till hastighetmätaren är en helt annan femma. Hastighetsmätaren är en Voltmeter som mäter spänning från DIM:en beroende på hastighet, som i sin tur plockar upp information på nätverket (Can-bussen). samma spänning från DIM:en kan du mäta med en vanlig voltmätare, analog eller digital voltmätare. Om du tar en DIM från en annan bil och kör, som kommer den inte att visa exakt samma hastighet som den gamla. Alla mätare har en viss felmarginal. Radion AUD plockar upp samma information från nätverket (Can-bussen) om man begär det, även CEM:en plockar upp samma signaler, men resultatet visas ej, utan lagras i "datorn"
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]