Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
poscarjr skrev:Jodå, jag har råkat ut för detta flera gånger på sistone på min V70 VEA -14. Först strax efter 6000-mila service. Åkte förbi Volvo som fyllde på lite. Strax efter var jag inne för byte av EGR-ventil. Lampan började lysa konstant 10 mil senare. Valde att ringa assistans och bilen in på verkstan för trycktest. Allt var OK sa man. 2-3 dar senare började lampan blinka till vid inbromsning etc. Fyllde på själv i väntan på nytt verkstadsbesök och nytt trycktest. Inget fel funnet nu heller.
Nu håller jag tummarna för att lampan lyst för sista gången...
Du har en annan generation av motor. Dock kan säkert samma typ av fel inträffa i båda.
LasseL skrev:Hej!

Igår gjorde jag en kraftig inbromnsning, och under bråkdelen av en sekund kom det upp en röd varningstext.
Jag han bara läsa "Kylv" innan den försvann, men jag antar att det var ngt om kylvätska.
Har inte sett det sedan dess.

Någon som upplevt ngt liknande?
Inte vad beträffar kylvätskan (som jag fram tills nyligen aldrig haft någon varningslampa e. motsv. för) men däremot många gånger för spolarvätskan på min V70 T5 -02. Det är absolut inget märkligt med att man temporärt får upp en varning för låg nivå på kylvätskan (eller någon annan vätska) när man bromsar (eller accelerar) kraftigt. Vätskan skvalpar då förstås framåt (eller bakåt) vilket kan få nivågivaren att tillfälligt ge signal för låg nivå. Bara för dig (eller din verkstad) att kolla nivån i motorrummet och fylla på lite (helst med rätt glykol, rätt utblandad) om det behövs.
Åtminstone med min motor (5-cylindrig D5 2,4 liter) anser Volvo att två påfyllningar efter drifttagande är normalt. Luftfickor finns i motorn, och de ska vädras ut först. Behöver man fylla på tre gånger ska man göra felsökning.
av LasseL
På verkstaden sa han att han fyllde på lite grann, men han trodde inte det var läckage.
Det var tydligen inte ovanligt att den falsklarmar vid inbromsning, speciellt när det är lite kallare och vätskan "krymper".
av Droopy
Det handlar inte om något falsklarm, vätskan dunstar med tiden, min fylls upp en gång per år vid service då får de i ett par dec, varningen ligger löjligt högt, men så är det. Tuta och kör tills nästa service, förra året lyste det i ett par mån ( kylvätskenivå låg bla bla ) innan jag servade bilen och de fyllde upp.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]