Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Hi,är det någon som vet vilken spänning det ska vara på kontakten till tomgångsmotorn då tändningen bara är på?
Min ligger på 0,52 volt verkar fel?
av benka1
Mäter jag på stiftet i kontakten o jord så får jag 14,3 volt så då borde det vara kabelbrott,ska undersöka lite djupare
för att se om det är det,annars vette f..n ??:-/
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:Mäter jag på stiftet i kontakten o jord så får jag 14,3 volt så då borde det vara kabelbrott,ska undersöka lite djupare
för att se om det är det,annars vette f..n ??:-/

Den ska väl vara frekvens styrd, AC-mätning motor i gång ! ??:-/
av benka1
TACK SÅ MYCKET FÖR DEN UPPLYSNINGEN VA UT O KIKA IDAG OCH AC,N FUUNKAR EJ..
Har kollat säkringen till ac,n o den är hel varken fläktarna eller pumpen slår till så då borde det vara relät som felar...
går det mäta upp ett relä eller är det bara o chansa o byta?
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:TACK SÅ MYCKET FÖR DEN UPPLYSNINGEN VA UT O KIKA IDAG OCH AC,N FUUNKAR EJ..
Har kollat säkringen till ac,n o den är hel varken fläktarna eller pumpen slår till så då borde det vara relät som felar...
går det mäta upp ett relä eller är det bara o chansa o byta?

AC = Växelspänning.

Tom-gångs-motorn samhörig med TPS:en, dålig TPS(Gas spjälls-givare) kan ge upphov till hög/låg tomgång även pendlande.
Tomgångsmotorns spole ska ha ett visst motstånd, Ohm, skulle tippa på 100-200 Ohm.! :-)-)
av benka1
Tackar så mycket Andersbe för informationen!
Håller o kollar på relän i kväll ,men ska kolla tps,en o motståndet i tomgångsmotorn!
Jag har skruvat in tomgångs skruven på spjället det som går så nu funkar tomgången fast enbart då motorn blir varm-
ligger på runt 6-700 r/m lite pendlande fast det har den varit hela tiden även då acc,n funka..
Jäkligt skummt att ac ska ha att göra med tomgången egentligen fast det är nog ecu som reglerar det hela,
Kom ihåg att jag koppla bort acpumpen med en kortare multirem för nåra år sen o det märktes inget på tomgången pga det.
men sånt här lär nog vara avanserat då man ej kan elektronik,tacka vet jag enemkammar o vrålande webrar :D
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:Tackar så mycket Andersbe för informationen!
Håller o kollar på relän i kväll ,men ska kolla tps,en o motståndet i tomgångsmotorn!
Jag har skruvat in tomgångs skruven på spjället det som går så nu funkar tomgången fast enbart då motorn blir varm-
ligger på runt 6-700 r/m lite pendlande fast det har den varit hela tiden även då acc,n funka..
Det finns en sak till som kan spöka det är temperatur givaren den stora som av läses av styrdatorn, är den kass så kan det bli så att
motorn inte ens startar.(Är samma som en chock, vid kall, ge mera bränsle, trasig inget bränsle.) :-O)
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
av benka1
ok- fast motorn går kanon förrutom lågfarts delen under 1000 r/m o sen laddar ej turbon fullt ut inte samma schuss som i somras,fast den laddar mer än glt det har jag kollat...
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:ok- fast motorn går kanon förrutom lågfarts delen under 1000 r/m o sen laddar ej turbon fullt ut inte samma schuss som i somras,fast den laddar mer än glt det har jag kollat...
Jag hade nog satsat på TPS:en, det är en rörlig del som slits ut med tiden och skapar en massa skumma beteenden av motorn.
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]