Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av molleb
Hur stort glapp ska det vara i kopplings pedalen när den är helt upp släppt?
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu har jag ingen större aning om just det. det viktiga är att den kopplar ut helt lite innan den ligger mot golvet. är ju rätt stort spelrum med toleranser på en 240. Jag har ställt mina så det glappar ca 2-5cm lite beroende på känsla, vilken stol som sitter i, storlek på ratt, andra inställningar osv.
Men som sagt. viktigast att den koppar ut helt för man är sällan ända ner med pedalen sumt mot golvet.
av Amarace
Det viktiga är inte att den kopplar ur helt vid nertryckt pedal, det viktiga är just spelet för att inte kopplingen ska ligga och slira samt att urtrampningslagret inte ska slitas ut (därför ska man aldrig vila foten på kopplingspedalen). Några mm spel räcker (vid kopplingsarmen nere vid sprängkåpan, inte pedalen), och se till att returfjädern sitter där och drar tillbaka armen.
Att det blir urkopplat ordentligt sker automatiskt om man har kopplingen rätt justerad. När man inte löngre kan justera rätt så är kopplingen slut.

Edit, kopplingspedalens spel blir ju därför utan betydelse.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja se där. är ju såklart mycket mer som skall stämma in annars blir det ju fel någonstans.
just att jag trycker på att den skall koppla ut är för jag såg en video där dom förklarade just det problemet extra mycket. man sliter på synkringarna i onödan. dom blir varma. man måste ibland lägga i valfri växel när man står still, innan man sopar i backen, för den saknar synkringar. och kopplar den inte ur helt så säger det ju sig själft att det blir problem där också.
Iofs vet jag inte hur utbrett det är men har väll råkat ut för ganska många 240is själv som inte koplar ur helt...
av Amarace
Jag vågar påstå att dom flesta 240 som har problem med att lägga i backen beror på att lamellen kärvar på splinesen eller att stödlagret i vevaxeln är dåligt (ingående axeln snurrar alltså lite trots intryckt koppling, och behöver bromsas upp). Och beror det på kopplingens justering är det väldigt stort spel på armen isåfall.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja ska inte säga emot dig Amarace :-)-)
Måste iaf fråga, varför skulle det inte vara viktigt att den inte kopplar ur helt?
Jag försöker bara vara hjälpsam i dem mån att ge råd och förståelse om synkringarnas stackars liv och lådans egenskaper i symbios med resten :roll:

metallflis och slitana drev är väll inget som harmonerar med lager och rörliga delars hållbarhet i längen direkt, även om de mesta fastnar i magnet och filter till slut.

Självklart skall kopplingen släppas upp helt så inget ligger och sabbar urtrampningslager. det har jag inte heller påstått att det är oviktigt på något sätt. trådskaparen verkar även vara medveten om att det skall vara spelrum.

En annan sak jag vill ta upp är om man nu har väldigt litet spelrum, vad händer med tiden när kopplingen blir mer och mer sliten? äts spelrummet upp eller blir det större?
av Amarace
Därför att urkopplingen blir ju sekundär, med rätt spel kan du aldrig få mer urkoppling än vad det blir :) det finns ju bara en viss slaglängd på armen, och den är vad den är.

Ju mer sliten en koppling blir, desto mindre spel blir det, därför måste man justera då och då. Så en koppling som sägs frikoppla dåligt, den är det något fel på, som jag skrev innan eller dålig tryckplatta eller liknande. En så enkel sak som justeringen av backspärren kan ge symptom som folk tror är dålig koppling.
Användarvisningsbild
av lennarte
240 har vajer på alla modellerna (högerstyrda undantagna) och när vajern börjar "ta slut" börjar den bli längre och då börjar det "frikoppla" dåligt. Även kopplingsarmen kan "ge sig" med samma resultat, det börjar med att backen börjar "skrapa". Om allt fungerar som det ska, måste man då och då justera spelet på vajern vid kopplingskåpan. Gör man inte det kan man slita ut kopplingen i förtid p.g.a att det börjar "slira" när "spelet" försvinner. Vet faktiskt inte om dom sista 240 (-85 <) fick hydraulik samtidigt som 740. På dom modeller med hydraulik är det "bara" att "tuta och köra". Där är "spelet" inlagt i slavcylindern och när "spelet" är slut är kopplingen också slut. D.v.s det skall inte "märkas" något spel. Om allt är Ok för övrigt funkar det så. Som "Amarace" skriver backspärren kan "ställa till det" när bussningar och leder i/till växelspaken börjar bli slitna.

Mvh
Lennart

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]