- fre 11 dec 2015, 14:06
Jag kör med 6500K, dvs utan "filter" som finns med för att manipulera ljuset till bla. 3000K, 4300K, 8000K och 10000K och ger sämre ljusflöde då man filterar diodens naturliga ljustemperatur på 6000-6500K och det leder alltid till sämre utbyte så jag "köper" detta då det är ett undantag från regeln jag har.
Sen så har jag planer på att "spendera" dessa 70W(20W mot 55W/st) jag "spar" på ett extra extraljus på 75W xenon istället för en rak 4:a med NBB225:or innan en VX XRP rammlar ner på taket mellan railsen och 4 VX LC90 magiskt hittar upp i nosen, känns som det ger mera i helheten med fler extraljus. Fördelen med LED är ju betydligt bredare ljusbild än halogen fast strulfritt jmfr. xenon som har hängpåse med ballast, tändare osv mot bara en aluklump. som går att friseras så den passar i helljusets sockel. Känner jag mig rätt så kommer det bli xenon 4300K när dessa LED säger upp sig och jag inte är lika trött på elpul och ombyggnad som just nu.
Har inte "vågat" mig på humanhabit.nu:s fläktkylda "4500 lumen" variant med hylsor för samma manipulering till 3000/5000/8000kelvin utan nöjer mig med passiva "3000lumen"/ca 2000 lumen användbara då dert krävdes att förverka garanti genom bågfil på kylflänsen.
Båda dessa varianter är med H7 fattning, av generation 6 och Cree XHP/XP-L dioder.
Skulle ALDRIG använda äldre varianter av LED i helljuset då dom mera är för dekoration/lysa upp reflektor utan tillstymmelse till ljusbild eller ens i rätt världsdel att lika detta och inte ens klarar kravet som DRL vad gäller ljusflöde trotts linser och onödigt många dioder för att täcka upp 360graders spridning.
Schmoyoho skrev:Jag hade föredragit xenon för maximalt ljusflöde, men då ena Osram Nightbreaker Unlimted sa upp sig efter dryga 1.5år ville jag testa LED då jag hört bra om just dessa Ledison 6G H7 från en av dom stora säljarna på västkusten och jag orkar inte pula just nu med transientskydd och separata reläer så bilen mår som bäst och man slipper riskera sabba CEM och övrigt känsligt som blir dyrare än det smakar. LED tänder ju även på stubinen mot xenon som tar ett par sekunder som minst att uppnå vad LED ger men redan från start kör över halogen trotts "startnivån".ER skrev:"Kvickheten" man tappar/2-3 sekunder i mitt fall med xenon innan dom har full styrka i extraljus tar man igen med LED i helljuset.Har hört en del om LED i helljuset. Är det att föredra över xenon eller? Jag köpte min bil med en xenonsats i helljuset på typ 55W men jag tyckte ljuset blev lite spretigare (bredare men kortare ljus) så jag bytte till vanliga nightbreaker-lampor, halogen.
Visst har man 20000kr++ över så visst, men då hade jag nog lagt slantarna på en st XPR 40" a 13000kr på taket mellan railsen, samt 3-4 LC50 a 4500kr/st framför grillen för längdens skull framför dubbla ramper som har begränsningar vad gäller längd på ljuset du kastar och det är ingen skillnad på när du måste blända av för mötande om du har halogenljus i extraljus mot xenon för så fort mötande ser ljuskällan/strålkastaren så är det dags att blända ner även om sträckan mellan fordonen inte lysts upp pga svagt ljus. Sen så är ju LED i helljuset ett måste för harmoni med 6000-6500k.
Finns en Caddy modell nyare jag sett med trippla VX ramper modell fetare utöver ett antal LC50 som kräver sina solglasögon på föraren för att kunna hanteras på tex betongvägar. Klar fördel mot fjantljusriddare som alltid förlorar mot honom då han hatar dim+halvljus ihop och ger tillbaka utan att tveka.
Ska man köra några särskilda LED-lampor i helljuset eller funkar vilka H9- eller H11-substitut som helst (minns inte vilka det är)? Helst typ normal färgtemperatur, inte 6000+ kelvin.
Jag kör med 6500K, dvs utan "filter" som finns med för att manipulera ljuset till bla. 3000K, 4300K, 8000K och 10000K och ger sämre ljusflöde då man filterar diodens naturliga ljustemperatur på 6000-6500K och det leder alltid till sämre utbyte så jag "köper" detta då det är ett undantag från regeln jag har.
Sen så har jag planer på att "spendera" dessa 70W(20W mot 55W/st) jag "spar" på ett extra extraljus på 75W xenon istället för en rak 4:a med NBB225:or innan en VX XRP rammlar ner på taket mellan railsen och 4 VX LC90 magiskt hittar upp i nosen, känns som det ger mera i helheten med fler extraljus. Fördelen med LED är ju betydligt bredare ljusbild än halogen fast strulfritt jmfr. xenon som har hängpåse med ballast, tändare osv mot bara en aluklump. som går att friseras så den passar i helljusets sockel. Känner jag mig rätt så kommer det bli xenon 4300K när dessa LED säger upp sig och jag inte är lika trött på elpul och ombyggnad som just nu.
Har inte "vågat" mig på humanhabit.nu:s fläktkylda "4500 lumen" variant med hylsor för samma manipulering till 3000/5000/8000kelvin utan nöjer mig med passiva "3000lumen"/ca 2000 lumen användbara då dert krävdes att förverka garanti genom bågfil på kylflänsen.
Båda dessa varianter är med H7 fattning, av generation 6 och Cree XHP/XP-L dioder.
Skulle ALDRIG använda äldre varianter av LED i helljuset då dom mera är för dekoration/lysa upp reflektor utan tillstymmelse till ljusbild eller ens i rätt världsdel att lika detta och inte ens klarar kravet som DRL vad gäller ljusflöde trotts linser och onödigt många dioder för att täcka upp 360graders spridning.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
- By pv-johnson