Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

simonhalmstad skrev:Tycker det är lite märkligt att de pratar skit om sina tidigare produkter nu när det lanserat S90. Det tror jag många andra biltillverkare inte gör, de brukar vara stolta över sina produkter. De verkar vilja glömma av bilen helt, jag tycker den var ett steg i rätt riktning även om den inte klarade av att mäta sig med tyskarna på senare tid. Inte konstigt att de inte klarat av att sälja de så bra när dom haft så dåligt självförtroende över produkterna.

Designchefen Thomas Ingenlath tycker att föregångaren till S90 är en "svullen ford mondeo" samt "Hejdå cab-forward. S90 har de klassiska lyxbilarnas proportioner. " De två generationerna av S80 var för lika. De hade helt olika teknik, men ingen såg det. Nu syns det att vi gjort något nytt. Det här ingen svullen Mondeo."

Citat ifrån Vi bilägare - Högsta chefen Håkan Samuelsson slog fast att S80 aldrig var en riktig utmanare i stora sedanklassen. Utvecklingschefen Peter Mertens kallade bilen ”en katastrof” och talade om ”ett dåligt arv” som Volvo måste göra sig av med. Designchefen Thomas Ingenlath konstaterade att S80 definitivt inte var någon inspiration till S90 och var glad att kunna säga adjö till bilens ”Ford Mondeo-proportioner”.
Stämmer dessa uttalanden är dom ju efterblivna hela bunten. S80II är absolut den snyggast och bekvämaste Volvon fram tills idag. Eftersom jag själv brukar hänga på låset och köpa Volvos nya modeller när de kommer så är jag idag inte alls lika "på". Dessa trista 4 cyl Veamotorer går mig på nerverna när hjärnan säger sex lr åtta burkar i en prisklass som ligger över 500 000 kr...

Sen när jag nu sett de nya S90/V90 tycker jag det är alldeles för mycket "veck" och krom, bling bling i fronten och instrumentpanelen, ser billigt och glassigt ut. Nej Volvocheferna borde tänka sig för innan de slår sig på brösten, vi s k "muppar" som stått där och betalt dyra pengar kan faktiskt lessna ur när man i efterhand blir hånad... Det finns fler bilmärken även för oss trogna kunder..
Krollspell skrev:vi s k "muppar" som stått där och betalt dyra pengar kan faktiskt lessna ur när man i efterhand blir hånad... Det finns fler bilmärken även för oss trogna kunder..
+1 på den.

Man måste inte köpa en Volvo nästa gång... kunder ska man vara rädda om, dom kan lätt börja försvinna.

Ang S90 utseende så tilltalar den mig inte alls, fronten som är samma som XC90 ser väl ok ut men passar bättre på den större XC90. Baken på S90 ser hemsk ut, ingen bil jag kommer byta min nuvarande snygga S80 mot.
börne skrev:
Krollspell skrev:vi s k "muppar" som stått där och betalt dyra pengar kan faktiskt lessna ur när man i efterhand blir hånad... Det finns fler bilmärken även för oss trogna kunder..
+1 på den.

Man måste inte köpa en Volvo nästa gång... kunder ska man vara rädda om, dom kan lätt börja försvinna.

Ang S90 utseende så tilltalar den mig inte alls, fronten som är samma som XC90 ser väl ok ut men passar bättre på den större XC90. Baken på S90 ser hemsk ut, ingen bil jag kommer byta min nuvarande snygga S80 mot.
+1
S80 före facelift är väll inte vacker, blev bra mkt bättre efter dock.
Skall bli kul att se s90 live alltid lätt att såga nått efter några bilder.
Men kommer oxå ihåg hur man reagerade när man såg "dame Edna" og9-5:an första gången och nu har man ju en själv :lol:
AndreasThn skrev:S80 före facelift är väll inte vacker, blev bra mkt bättre efter dock.
Skall bli kul att se s90 live alltid lätt att såga nått efter några bilder.
Men kommer oxå ihåg hur man reagerade när man såg "dame Edna" og9-5:an första gången och nu har man ju en själv :lol:
S80 när den kom 2007 var en vacker design, snygga linjer och fräsch inuti jämfört med de flesta bilar. Jag beställde en S80 V8 och jag tycker än idag att den är lika fin när man ser en.
Krollspell skrev:Sen när jag nu sett de nya S90/V90 tycker jag det är alldeles för mycket "veck" och krom, bling bling i fronten och instrumentpanelen, ser billigt och glassigt ut.
Det är ju den enorma Kinesiska marknaden som hägrar, världens andra största ekonomi och snabbt växande.
Man får nog erkänna att även om Volvo har succes och det investeras i Sverige - så håller de ju på med en förvandling mot mer globalt tänkande - och i den processen kommer de att dilute vissa av dom befintliga Volvo egenskaper.

Tycker S90 är ful på bilden - hoppas på bättre i tryck i verkligheten - fast med XC90 blev intrycken sämre när jag såg den första gången i verkligheten.

Kanske köper en av dom "gamla" Volvos när jag byter nästa gång - så är det ju risk att jag ändrar uppfatning över tid - men var jag tvungen att köpa en ny modell med VEA idag skulle jag kolla andra bilmärken.
AndreasThn skrev:Men kommer oxå ihåg hur man reagerade när man såg "dame Edna" og9-5:an första gången och nu har man ju en själv :lol:
Är ju själv gammal 9-5 ägare så har inget emot Saab på nåt sätt, men den har jag inte kommit överens med än, den är skitful. Men det är bara vad jag tycker. Snyggaste 9-5 är & förblir Aero M04 :wink:

Ang S80 före facelift, tänker du på tidigare modell eller faceliften som kom 2014 med nya fronten? Den första generationens S80 från 1996 eller när den kom är hemsk & har alltid varit.
börne skrev:
AndreasThn skrev:Men kommer oxå ihåg hur man reagerade när man såg "dame Edna" og9-5:an första gången och nu har man ju en själv :lol:
Är ju själv gammal 9-5 ägare så har inget emot Saab på nåt sätt, men den har jag inte kommit överens med än, den är skitful. Men det är bara vad jag tycker. Snyggaste 9-5 är & förblir Aero M04 :wink:

Ang S80 före facelift, tänker du på tidigare modell eller faceliften som kom 2014 med nya fronten? Den första generationens S80 från 1996 eller när den kom är hemsk & har alltid varit.
Den S80 som kom som my07 var ingen faceliftad S80, det var en helt ny modell. Första faceliften kom 2012 då man bl a ändrade inredningen (puckeln) samt 2014 med nya mätare. Karossen var dock densamma från 2007-.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]