Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Undrar hur bensinförbrukningen ligger på en 940 sedan, de senare modellerna, helst. Med den vanliga motorn respektive lättrycksturbon? Funderar på en sådan men är lite bekymrad över förbrukningen. Jag kör lugnt, tänker på eco-driving så långt det går och håller hastighetrna.

MVH /M[/b]
av jockedentredje
Tjenare!

Har varken turbo eller lättrycksturbo så jag vet inte hur mycket dom drar.
Däremot min vanliga volvo 940 kombi -92 drar nästan exakt 0.83l vid långkörning och 0.9 MAX MAX MAX vid stadskörning.

(sedan drar väl inte så mycket mindre skulle jag tro)
av nofear745
Min ligger på 0,9 vid lugn körning o 1,5 vid hård körning. Fulltryck o trimmad 300++hk.
av martin1g
0,9 vid stadskörning är ju inte så illa..0,83 vid långkörning, innebär det alltså mest landsväg? Eller hu rlågt kommer man på ren landsvägskörning?
jockedentredje skrev:
Har varken turbo eller lättrycksturbo så jag vet inte hur mycket dom drar.
Däremot min vanliga volvo 940 kombi -92 drar nästan exakt 0.83l vid långkörning och 0.9 MAX MAX MAX vid stadskörning.
av jockedentredje
ja inte heller jag kör ju som en rallyballe utan vi verkar väl ha lite mer avkopplad körstil.

Klart den kan ju dra två liter milen om man diggar att hänga i köer hela tiden men här snackar vi om stadskörning med normaltrafik och när man inte blir ståendes i dagar.

Långkörning är landsvägskörning ja där man bara ligger och cruisar som vanligt folk, inga större stopp osv.
av Xcorded
Jag har ingen turbo eller så. Vid landsvägskörning drar den mellan 0,8-0,9 om jag inte kör fortare än 110, gör jag det så drar den mer.

Vid statskörning så drar den cirka 1 liter
av martin1g
Om man ligger på 0,8 vid lugn landsvägskörning med massa packning så är det OK, med tanke på att totalkostnaden för biltypen borde vara ganska låg. Har ni läst om killen i Vi Bilagare som kört 123.000 mil med sin 740 -91:a...fantastiskt.
Användarvisningsbild
av danwer
Shit !! ingen av våra tar under litern, dom vill ha litern vid långkörning och nå´n dl mer vid blandad körning, stadskörning är sällan aktuellt utan det är mest landsvägskörning för våran del. ibland dessutom husvagn efter och då vill den minst ha 1,4 l/mil (som mest uppmätt 1,75 l/mil) visserligen då lite fortare än lagliga 80 km/h.
av Kena
Ska du köra mycket kanske du borde fundera på någon annan soppasnålare bil, men om du bara kör 1000-20000 mil/år kör du omkring med rena sparbössan. Du har ju inte samma värdeminskning/försäkringspremier/servicekostnader som med en nyare bil. Service kostnader går ju att hålla nere betydligt om du kan skruva lite själv.
Användarvisningsbild
av danwer
Hej Kena. Vi kör ca 2000 mil/ år med kombin och ca:1500 med sedanen, vi har inga som helst funderingar på att byta bilar, dom får gärna dricka liten/ mil då det är svårt att finna trivsammare arbetshästar, vad service kostnaderna gäller så tycker jag dom är bra (mindre fel åtgärdar vi hemma).
Har svårt att tänka mig att en japanare skulle slå dessa bilar i driftekonomi och vad beträffar bilprovning och säkerheten så är jag nöjd med dom också då vi mestadels bara kör genom bilprovningen utan anmärkningar.
Att välja bort dom mot framhjulsdrift är inte intressant och vara sig BMW eller MB klarar mina krav på reservdelspriser och tillgänglighet på delar när så behövs, vilket mer märke har (original+pirat)reservdelar på t.ex OK, som här hemma har öppet till 22:00 7 dagar i veckan.

:lol: :lol: betalar gärna 1-3 dl/mil mer än andra för att ligga på topp :lol: :lol:

Dessutom tror jag att ett lite högre laddtryck samt chippnng gör 1,75 l/mil till historia.
sen tror jag inte heller att bensindrift är bäst när tunga släp ska hänga efter.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]