Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns en sak som inte tagits upp, kvalitén på startkablarna. Nu när många har dieselbilar duger inte samma kablar som vi hade till bensinmotorer förr. Det sitter en betydligt kraftigare startmotor på en diesel vilket gör att det kan bli väldigt varmt i kablarna + att det kan tömma ett "vanligt" 60Ah batteri som är några år gammalt ganska omgående om det är kallt, så motorn igång på "hjälpbilen" annars blir det lätt två bilar som behöver starthjälp.... Det finns grövre startkablar att köpa (dyrt, dyrt) men det funkar ganska bra med om man har dubbel uppsättning. Jag har "tillverkat egna av svetskablarna från min gamla "pinnasvets" som havererade för många år sedan 70mm². det duger till lastbilar, entreprenad maskiner och stora traktorer också. Biltema har numera 35mm² för 300sek, det räcker ganska långt.

Mvh
Lennart
av Malmstroem
Vid ett tillfälle när jag skulle starta en Renault (som dragit ur batteriet p.g.a. användadet av den integrerade DVD spelaren) med hjälp av startkablar från en 240 så gick det inte att få igång Renaulten med motorn avslagen på 240:n.

Med motorn igång och varvandes till 4000 rpm så startade Renaulten snällt. Batteriet på Volvon var inte helt nytt -- men det har överlevt fyra år sedan dess utan att behöva bytas.

Så ibland kan den ytterligare spänning som generatorn ger vara värdefull. Spänningstappet i vanliga startkablar kan vara så pass stort att bilen inte startar annars.
av svedan
Jupp, håll hjälpbilen igång. Tidigare ( typ Amazon) kunde spänningsregulatorn ta stryk och vissa dioder som finns i ladd-kretsen. Men inte idag. Som skrevs ovan, med motorn igång ger du drygt 14 V vilket ger mindre spänningsfall i kablarna än med motorn av. (då max 12,5 V som garanterat droppar när du hjälpstartar). :lol:
Användarvisningsbild
av garinge
Alltid bilen igång när man ger starthjälp, riskerar inte att själv stå utan batteri om motpartens bil är helt slut på sås i batteriet så säga... har gett mina egna bilar starthjälp här hemma, samt massvis med andras och aldrig några problem... :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag går ett steg längre. Jag kopplar ihop bilarna med hjälpbilen avslagen. Sedan startar jag hjälpbilen och låter den gå på förhöjd tomgång några minuter för att ladda den hjälpbehövande bilens batteri. Sedan startar jag den. Då blir det mindre strömrusning mellan bilarna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är ju ett bra knep då går det inte lika mycket ström genom startkablarna om det andra batteriet får ladda lite med hjälp av den andra bilens generator :). Har också egna gjorda start kablar mest för att dom som finns att köpa är så jäkla korta dom jag har är nog minst 10m om inte mer och ganska grova efter som dom är långa kommer inte ihåg exakt hur långa och hur grova dom är, var så länge sedan jag gjorde dom :roll:
av Arnold
Intressant det här. Vissa har hjälpbilen avstängd för att inte orsaka skador på elevsystemet. Och andra har motorn igång på hjälpbilen för att inte riskera att dra ut det egna batteriet. Frågan är om risken för skador på elsystemet ökar om motorn är igång.
Om man inte ska ha hjälpbilen igång så förutsätter det att den andra bilen startar omgående utan att behöva göra många upprepade försök som drar ur batteriet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har man ett batteri som är friskt på hjälpbilen så kan att hjälpbilens motor vara avstängd så resonerar jag iaf.
av rid54
Om jag inte var 120% säker på konditionen på hjälpbilens batteri, så skulle jag nog definitivt ha dess motor igång. Hopkoppling av bilarna med motorn på tomgång bör inte rimligen vara några problem. Det blir en kort men hög belastning på generatorn, men den ska ju självreglera sig så den inte ger mer än maxströmmen. Sedan kan man, om man inte är jättestressad, med fördel låta bilarna stå hopkopplade med motorn på lite förhöjd tomgång ett par minuter, innan man gör startförsök. Det beror ju lite på vad för typ av problem som skapar startvägran... Är det "bara" dåligt batteri, eller är det nåt annat som gjort att man dragit ur batteriet med startförsök? Sedan är det ju skillnad om det är kallt, eller skönt sommarväder. På vintern lär man kanske vara lite mer försiktig med sina egna resurser.
av NilsO
rid54 skrev:Om jag inte var 120% säker på konditionen på hjälpbilens batteri, så skulle jag nog definitivt ha dess motor igång. Hopkoppling av bilarna med motorn på tomgång bör inte rimligen vara några problem. Det blir en kort men hög belastning på generatorn, men den ska ju självreglera sig så den inte ger mer än maxströmmen.
Det blir inte en särskilt hög belastning när man kopplar ihop bilarna, egentligen ingen belastning alls att tala om. Det urladdade batteriet "drar" bara en liten ström jämfört med annat som normalt sätter igång när man slår på tändningen (bränslepump, lyse etc). Så på det viset är det inga problem att ha motorn igång på hjälpbilen när man kopplar ihop bilarna.

Hög belastning blir det först när man kör på startmotorn. Då blir generatorn i hjälpbilen maximalt belastad, i praktiken kortsluten, men det klarar den antagligen.

När den strömlösa bilen startat uppstår den lite märkliga och oförutsägbara situationen med två arbetande parallellkopplade generatorer, och speciellt vad som händer när man kopplar isär dem (tar bort startkablarna). Eftersom många gör så så går det bevisligen bra för det mesta.

I praktiken verkar det ju gå bra att ha hjälpbilen igång medan man startar den strömlösa. Men argumenten talar snarast emot att göra så. Att låta det urladdade batteriet ladda upp sig lite, och sedan stänga av hjälpbilen innan man startar den strömlösa är kanske det allra säkraste.

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]