Nick3 skrev: Har märkt att bromsen tar långt ner och att bromspedalen klickar till när den trycks tillräcklig långt ner. Bromsarna funkar mycket bra även fast dom tar långt ner.
Att det "klickar" när bromspedalen kommer ner en bit kan bero på att du "trampat igenom" första bromskretsen och kommit ner till andra. Detta beror förmodligen på inre läckage i huvudcylindern och den behöver då bytas ut, alternativt bytas packningar i. Kan bero på dåligt luftat bromssystem, dålig/dåliga bromsslangar, fastrostade bromsklossar. Har du ingen ABS har du broms på 3 hjul även om en krets "falerar". Det borde lysa en varningslampa i panelen med bromssymbol på. Kolla först i bromsvätskebehållaren om det finns gott om vätska så det inte är ett yttre läckage. Kolla sedan efter en "koppling/fördelning" för bromsrör som sitter en bit efter huvudcylindern. det brukat vara 2 st rör in (från huvudcylindern) och 4 eller fler rör ut. Där sitter en kontakt med en elsladd. Det är till varningslampan för bromskretsbortfall som tidigare ägare kan kopplat bort för den inte ska lysa
Nick3 skrev:Bromsbackarna ska nyligen vara bytta. Om bilen stått still ett tag är bromspedalen stenhård
Du har skivbromsar med bromsklossar på alla hjulen. är det bytt bromsbackar så är det "bara" för handbromsen och det har inget med fotbromsen att göra.
Fotbromsen är servoassisterad och det styrs av undertrycket i motorns insugningsrör. När motorn står still finns det inget undertryck (och servon funkar inte), men så fort motorn startas finns undertryck som hjälper till att "dra ner" pedalen, så det är helt som det ska.
Mvh
Lennart