Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Hänger upp mig lite på att det är OK en tid och sedan kommer det tillbaka. Jag har samma problem med vibrationer i min bil. Efter skruvande (motorfästen, drivknutar, bromsar) är det borta ett par dagar sedan kommer det smygande successivt.

Prova att lyft bilen mitt fram så framhjulen hamnar i luften, låt den stå i en timme och släpp sedan ned den utan att ha skruvat på något.

Kolla om problemet försvunnet/nollställts.
av roh66
Fritzell skrev:Låter verkligen som du har bytt det mesta!
Det kan inte ha med någon skada på fälgarna att göra? Skev fälg, eller skada på något däck kan ju ställa till det.
Är alla däck nyligen balanserade och fälgar kontrollerade av en däckfirma? (vanliga bilverkstäder men som har nån däckmaskin är inte rätt att kontrollera i detta fall).
Jora nya däck sommar som vinter balanserade på däckfirma. Good year allt ihop. Fälgarna är inte kontrollerade. Eftersom det blir
samma fel på sommardäcken och vinterdäcken så känns det långsökt att det sku va fel på alla fälgar.
Det borde ju i så fall ge nån sorts obalans tycker jag.
av roh66
sensonic skrev:Hänger upp mig lite på att det är OK en tid och sedan kommer det tillbaka. Jag har samma problem med vibrationer i min bil. Efter skruvande (motorfästen, drivknutar, bromsar) är det borta ett par dagar sedan kommer det smygande successivt.

Prova att lyft bilen mitt fram så framhjulen hamnar i luften, låt den stå i en timme och släpp sedan ned den utan att ha skruvat på något.

Kolla om problemet försvunnet/nollställts.
Jag har problem med att bilen drar till höger. Men du menar jag ska prova ditt förslag ändå?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
roh66 skrev:Jag har problem med att bilen drar till höger. Men du menar jag ska prova ditt förslag ändå?

Poängen med det testet är att man avlastar framvagnen, speciellt dämparna.
Om detta test skulle göra någon skillnad så är troligen din högerdämpare slut och helt enkelt säckar ihop efter en viss tids belastning, och därav blir bilen att dra åt höger efter ett tag.
av roh66
Japp okej fattar ska prova det inom kort ska bara.... :)

Det är nog inte för tidigt byta dämpare. Har redan spånat på några Bilsten B6 men det blir förmodligen Sachs standar. Vi får se.
av roh66
Hej!

Vill tacka er alla så här långt för alla tipps och ideer. Nu ska jag summera alla förslag för sen lägga en anfallsplan.
Jag kommer givetvis återkomma med info när jag börjar gräva i det här.Tror julen får passera först eller så inte
berorpå. Men har du nån teori utöver det som nämnt så är det välkommet.

MVH.R.
av JE Jr
roh66 skrev:Japp okej fattar ska prova det inom kort ska bara.... :)

Det är nog inte för tidigt byta dämpare. Har redan spånat på några Bilsten B6 men det blir förmodligen Sachs standar. Vi får se.
Rekommenderar inte Bilstein B6 till dessa bilar, hade det själv på förra bilen, en S70, och framdämparna var tyvärr väldigt hårda...

Intressant fenomen, vore skoj att se hjulinställningsprotokollet!

Ang om dämparen säckar ihop så är jag tveksam, om man inte har nivomater (eller som parentes: högtrycksgasdämpare) så tar fjädern hela tyngden av bilen.

Däremot tycker jag tipset om att höja bilen och avlasta utan att skruva på nåt var finfint!
av roh66
JE Jr skrev:
roh66 skrev:Japp okej fattar ska prova det inom kort ska bara.... :)

Rekommenderar inte Bilstein B6 till dessa bilar, hade det själv på förra bilen, en S70, och framdämparna var tyvärr väldigt hårda...

Intressant fenomen, vore skoj att se hjulinställningsprotokollet!

Ang om dämparen säckar ihop så är jag tveksam, om man inte har nivomater (eller som parentes: högtrycksgasdämpare) så tar fjädern hela tyngden av bilen.

Däremot tycker jag tipset om att höja bilen och avlasta utan att skruva på nåt var finfint!
Okej bra du skrev det om B6'orna. Lite fastare vill jag ha dem men inte hårda .Sachs advantage hade nog blivit bra men hittar inga till V70. Då blir det Sachs standard eller Koni HC8750-1060?? Nån som provar koni's. Nåt år ju fel nånstans svårare än så er det inte men vars... ?:-/
Det lär nog bli nytt år innan jag ids börja meka.Tills dess försöker jag samla på mig lite info/tips. Kommer göra stötdämpar byte först.
Och i samband med det blir det en ny kontroll av allt igen för att försöka hitta nåt galet.

MVH.R.
av Fritzell
Det finns ju en uppenbar orsak till att bilen börjar dra snett efter man vart och pillat på toe-in justeringen och det är ju helt enkelt att spännmuttern inte är dragen tillräckligt hårt mot den yttre styrleden. Då vibrerar det ju lätt loss och axeln kan rotera i yttre styrleden.
Är det någon halv-knickedick som gjort hjulinställningen är ju detta nåt jag helt klart hade känt över. De ska sitta ganska ordentligt hårt de där muttrarna...
När jag bytte yttre styrled visade det sig att det var låsvätska/lim på axeln.

En dålig dämpare ger inte detta fel, möjligtvis en skadad fjäder eller fjädersäte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]