Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Gäller D4 AWD P* MY16, kanske andra oxå:)

Om man inte har möjlighet o vara direkt blyfotad inne i stan så tycker jag s-läget känns lite oroligt/ stressat gäller runt 30-50 nånstans det är lite ryckigt o verkar ha svårt o bestämma sig sig för rätt växel, någon annan som upplevt detta?

Däremot vågar man använda blyfoten är det riktigt gött.. :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
palmqvist skrev:Gäller D4 AWD P* MY16, kanske andra oxå:)

Om man inte har möjlighet o vara direkt blyfotad inne i stan så tycker jag s-läget känns lite oroligt/ stressat gäller runt 30-50 nånstans det är lite ryckigt o verkar ha svårt o bestämma sig sig för rätt växel, någon annan som upplevt detta?

Däremot vågar man använda blyfoten är det riktigt gött.. :)
den väljer lägre växel för att vara på alerten det är så den är programmerad därav nervositeten i beteende
Användarvisningsbild
av palmqvist
Som jag misstänkte då med andra ord
Användarvisningsbild
av VolvoB20
S-läget = Stress-läge. Precis som det ska vara.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Japp
av Schmoyoho
Gaspedalen har lite annan mappning så om du med pedalens första 2-3 cm i vanliga fall kan modulera 0-30% gas så är sportläget snarare 0-50% på samma pedal...nedtrampningslängd? Jag tycker det är ganska kul, ganska inbjudande till att gasa.

Tror det iallafall är en vanesak, att lära sig verkliiigen köra med ägg under pedalen. Med lite övning och mycket självbehärskning kan man även köra T6 i stadstrafik i sportläget men det är förstås mest frustrerande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:Gaspedalen har lite annan mappning så om du med pedalens första 2-3 cm i vanliga fall kan modulera 0-30% gas så är sportläget snarare 0-50% på samma pedal...nedtrampningslängd? Jag tycker det är ganska kul, ganska inbjudande till att gasa.
Shit, Vi är tillbaka utanför korvmojjen på 70-talet där de coolaste killarna hade monterat sportgas-hantag från hobbex på sina Dakota så man inte behövde vrida så mycket på handtaget för att ge samma gaspådrag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Schmoyoho skrev:Tror det iallafall är en vanesak, att lära sig verkliiigen köra med ägg under pedalen. Med lite övning och mycket självbehärskning kan man även köra T6 i stadstrafik i sportläget men det är förstås mest frustrerande.
En 6-cyl T6:a, även med Polestar, och sportläge är ganska snäll. Skall jag va helt ärlig tycker jag det är värre att köra en D4 eller D5, det är en så stönig ketchup effekt på dom, något man inte alls hittar på samma sätt på en T6:a.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde V60 T6 R-design Polestar under ca 2 år tidigare. Där brukade jag oftast ha i sportläget, för att rätt växel alltid skulle vara i när man gasar i/efter en kurva. Ingen vild körning alltså, utan bara vardaglig. Funkade super! :D

Jämför jag mot bl.a den V40 T5 Polestar jag kör nu så går det inte att göra så för den är mycket mer "på" i sportläget. Den har rätt växel ur kurvorna även i D-läget, så behöver inte göra så. Märks att den 8-stegade lådan är betydligt bättre! :wink:

I XC90in (D5 Inscription) går det inte att köra i Dynamic om man inte verkligen vill kar aktivt heller. För den är verkligen "på" där också. Som det ska vara! :)
av andersuw
MartinS skrev:
Schmoyoho skrev:Tror det iallafall är en vanesak, att lära sig verkliiigen köra med ägg under pedalen. Med lite övning och mycket självbehärskning kan man även köra T6 i stadstrafik i sportläget men det är förstås mest frustrerande.
En 6-cyl T6:a, även med Polestar, och sportläge är ganska snäll. Skall jag va helt ärlig tycker jag det är värre att köra en D4 eller D5, det är en så stönig ketchup effekt på dom, något man inte alls hittar på samma sätt på en T6:a.
Förstår inte vad du syftar på när du pratar om "stönig ketchup effekt" på D4 (VEA)? Jag har snarast fäst mig vid hur direkt den svarar på gaspådrag jämfört med min gamla T5 -02 som ju tar ett litet ögonblick på sig att komma igång. Det är också vad man rimligen borde vänta sig med tanke på konstruktionen (sekventiell dubbel-turbo på D4).

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]