Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ken174
#1027582
Hej!

Jag har en -94 855 2,3 Turbo automat som nu krånglat hela sommaren mer eller mindre.
Besiktningsmässigt är den blankt papper, men den har en del andra problem.

1. Den drar ur batteriet när den får stå några dagar.
Lampor är avstängda, radio avstängd, hittar inget annat som kan vara på.

2. Under hösten så har den blivit mer svårstartad. Jag kollade jorden och har bättrat den trots att den inte såg dålig ut.
Batteriet laddar, nu minns jag inte senaste mätningen men har för mig att det var 13V någonting.
Nu fick jag samtal från sambon som var ute och körde och blev stående. Alla lampor i instrumentpanelen tändes upp och bilen bara dog.
När hon sedan försöker starta så händer ingenting alls.
Bärgare kom och testade med starthjälp utan framgång, så bilskrället fick lift hem.

Jag är medveten om att det är en gammal bil och att det kanske är smidigast att göra sig av med den, men när man inte har lån på den och den har i övrigt blankt papper på besiktning så är jag inte helt sugen på att göra mig av med "andra-bilen" som vi faktiskt är i behov av.

Tips mottages på vad jag kan felsöka.
av TobbeViktor
#1027586
Hur gammalt är batteriet?
Ett dåligt batteri kan ju ställa till med mycket spökande.
Ett dåligt batteri håller ju även laddningen väldigt dåligt.
Kommer inte ihåg hur mycket det bör ligga på i viloläge. Nån annan kanske kan bidra där?
Däremot så ska det ligga uppåt 13,7-14 V när generatorn laddar.
av Ken174
#1027588
TobbeViktor skrev:Hur gammalt är batteriet?
Ett dåligt batteri kan ju ställa till med mycket spökande.
Ett dåligt batteri håller ju även laddningen väldigt dåligt.
Kommer inte ihåg hur mycket det bör ligga på i viloläge. Nån annan kanske kan bidra där?
Däremot så ska det ligga uppåt 13,7-14 V när generatorn laddar.
Ja nu är det visserligen ett Biltema-batteri, men det är inte året gammalt ens.
Skall ta och mäta ordentligt i helgenvad det ger i "viloläge" samt då bilen är igång, men har för mig att det var rätt värden när jag mätte med bilen igång.
av MickeM
#1027593
Hej.

Ett bra batteri bör ha runt 12,4v -12,8v vid längre vila. Mer kort efter körning eller laddning.

Att lamporna tändes upp för sambon, kan ju faktiskt ha varit så enkelt att motor stannade, och då ska ju olje, ladd, motorlampa,osv tändas.
Hände det i lägre fart, så trir jag inte att en automat håller igång motorrotationen som en manuell. (Dålig erfarenhet på automater med lockup)

Gick den runt på starten utan att starta vid starthjälp, eller stendöd?
Kan faktiskt vara ett nytt fel också.


Enklare felsökning när det drar ur batteriet:

Jag brukar sätta ett instrumet på Ah mellan pluskabel och pluspol.
Billigt instrument är tillräkligt bra, eftersom det är skillnaden som är intressant. (Inte om det är tex ca 0,6ah eller 0,654327ah)
Läs av värdet och gör en bedömning på om det är fel eller ej.
Kan vara laddning eller batteriet självt också.

Ryck sen säkring för säkring, relä för relä osv, och se om det blir en förändring.
Då kan man oftast ringa in felet.

Ibland kan laddningen fungera sporadiskt, och därmed dra ur batteriet under färd, trots rätt spänning vid tidigare mätning.

Även batterier kan dra ur sig själva bara ibland pga invändiga fel som uppstår. (Kan vara tillfälligt också)
Det har jag råkat ut för.

Oxid på batteripoler eller skitigt batteri kan dra ur strömmen på parkerad bil över dagar, men knappast vid körning, eller dagligt användande.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1027594
Du lär ju ha skaplig tjuvström om bilen drar ur "på några dagar"...
Jag har ju en hel del extra manicker som går på batteriet hela tiden, och min lär iaf stå en vecka orörd innan batteriet börjar dra ur sig. Min ligger dessutom både lägre i viloläge(~11.90) och drift(~13.2) än vad ditt batteri gör, så laddningen bör det inte vara något fel på iaf.
Hur många ampere är batteriet på?

"ingenting alls"... alltså startmotorn gick inte heller runt öht?
av Ken174
#1027601
MickeM skrev:Hej.

Ett bra batteri bör ha runt 12,4v -12,8v vid längre vila. Mer kort efter körning eller laddning.

Att lamporna tändes upp för sambon, kan ju faktiskt ha varit så enkelt att motor stannade, och då ska ju olje, ladd, motorlampa,osv tändas.
Hände det i lägre fart, så trir jag inte att en automat håller igång motorrotationen som en manuell. (Dålig erfarenhet på automater med lockup)

Gick den runt på starten utan att starta vid starthjälp, eller stendöd?
Kan faktiskt vara ett nytt fel också.


Enklare felsökning när det drar ur batteriet:

Jag brukar sätta ett instrumet på Ah mellan pluskabel och pluspol.
Billigt instrument är tillräkligt bra, eftersom det är skillnaden som är intressant. (Inte om det är tex ca 0,6ah eller 0,654327ah)
Läs av värdet och gör en bedömning på om det är fel eller ej.
Kan vara laddning eller batteriet självt också.

Ryck sen säkring för säkring, relä för relä osv, och se om det blir en förändring.
Då kan man oftast ringa in felet.

Ibland kan laddningen fungera sporadiskt, och därmed dra ur batteriet under färd, trots rätt spänning vid tidigare mätning.

Även batterier kan dra ur sig själva bara ibland pga invändiga fel som uppstår. (Kan vara tillfälligt också)
Det har jag råkat ut för.

Oxid på batteripoler eller skitigt batteri kan dra ur strömmen på parkerad bil över dagar, men knappast vid körning, eller dagligt användande.

Kalas!
tack för tips, skall kolla detta i helgen när jag är hemma igen.

Vad det gäller vid starthjälpen så fattade jag på henne att den itne gick runt med starthjälp, inget hände alltså.
av MickeM
#1027604
Tjena.

I så fall, så har du troligen ett kontaktproblem någonstans av det större slaget.
Kolla på startmotor, jordförbindelse batteri-kaross, eller kaross -motor, osv....
Även de grova kablarna överlag.

Kan vara kontaktplatta på tändningslåset också, men något långsökt.

Du kan testa att kortslutningsstarta startmotorn.
Batteriplus på den tunna anslutningen, och startmotorn slår till, oavsett nyckel.
Jag brukar använda en mejsel att lägga mellan grova anslutningen, och stiftet till nyckeln.
(Syns på startmotorn)
Det är trångt, snudd på omöjligt ovanifrån på S70 iaf. Troligen på 850 också.
Måste under.
Med automat så blir du inte överkörd när starten slår till, men P läge i naturligtvis och PALLBOCKAR!!!.
Motorn startar ej utan tändning på.
Funkar det, men inte med nyckeln, kan det vara kontaktplattan.
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]