Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla svar kan i princip vara rätt (om det kommer flera?). Man tog nog vad man hade i lagerhyllorna. Jag har haft en ny -90 och en ny -92. (Leasingbilar) Det var Michelin på dom. Så jag tror inte att fabriken band upp sig med något speciellt märke utan köpte stora partier där det var fördelaktigast för tillfället. Naturligtvis med rätt sort, men det var väl kanske också en fråga om tillgång och efterfrågan.
Tänk på att modellen tillverkades i nästan 20 år så det hinner hända mycket på den tiden.
På Volvo 164 -69 var det originalmonterat det första stålradialdäcket (efter Michelins patent gått ut) Gislavet Speed 106 Därefter var Gislaved (och senare Continental) från och till leverantör av original däck till Volvo under många år på -70 och -80 talen. Att jag vet om 164-an är att en "fabrikör" som vi servade bilar för hade en sådan i många år. Har slet aldrig ut dom däcken men stålcorden "kröp ut" genom sidan så det blev punktering i stället precis som Michelin däcken på -60-talet gjorde efter 8 - 10000 mil. Gislaved höll dock inte mer än 3 - 5000 mil innan corden kröp ut. "Rekordet" på Michelindäck (vad jag vet) var en Saab 96 -64 som jag bytte till nya bakdäck på i början på -70-talet Dom hade då rullat c:a 12000 mil. Det var fortfarande c:a 3 - 4 mm mönster kvar men då hade slitbanan börja lossna så det blev "bulor". Detta var "första genrationen" Michelin X.

Mvh
Lennart
Farsan vet ja hade bara Gislaved däck på sin 245 -78.
En kompis fick farsans vinterdäck. Skulle användas till förvaring. Jag vill minnas att dom köptes nya hösten 1979. Fyra år innan ja föddes. Däcken gav han bort nån gång mellan 2002-2005.
Sista sommardäcken va Gislaved Speed 316 om ja minns rätt. Dom köptes efter en resa till södra Frankrike 1994. Två däck blev snedslitna så bilen fick fyra nya. Då var jag 11år och hjälpte till med däckskifte och oljebyten på garageuppfarten.
Hade nån pump med trähandtag och gummislang med tyg runt. Sen nån konstig sticka för att kontrollera däcktrycket.
på farsans 245 79 satt det orginal 185 70 14 c däck conti på 245 85 satt de lika fast michelin av 80 tals modell faktum att det satt lika på alla som levererades medplåtfälg o kapsel ända till 90 gubben hade5 st gl glt turbon hade 195/60 15 att jag sålde den buä
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]