Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av patrick1977
Försökte igår kväll att få in lite pois i navigatorn. Men kan inte hitta dem sen. Satte i usb stickan, tryckte mig fram till importera från usb. Den började läsa in datan. När det var klart kan jag inte hitta poisen. Gjorde om detta 3gånger. Om man tittar på hur mycket plats som finns kvar på hårdisken så ser man att det har laddats in filer. Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
av leiwi
patrick1977 skrev:Försökte igår kväll att få in lite pois i navigatorn. Men kan inte hitta dem sen. Satte i usb stickan, tryckte mig fram till importera från usb. Den började läsa in datan. När det var klart kan jag inte hitta poisen. Gjorde om detta 3gånger. Om man tittar på hur mycket plats som finns kvar på hårdisken så ser man att det har laddats in filer. Vad gör jag för fel?

Vilken filtyp använder du ? , vad är det för typ av poi ?
Vilken modell på Sensus ( " jordglob " ) eller tidigare ?
av patrick1977
Jag la in tst på stickan, ena var saamma som garmin och den andra var det som ska vara till volvo. Det var en camping poi jag skulle lägga in. Sensus är nog jordglop då bilen hämtades i fredags.
Användarvisningsbild
av leiwi
patrick1977 skrev:Jag la in tst på stickan, ena var saamma som garmin och den andra var det som ska vara till volvo. Det var en camping poi jag skulle lägga in. Sensus är nog jordglop då bilen hämtades i fredags.
Har du lagt in "camping " så skall dom finnas i meny "navigera till /sparade platser" :D
av patrick1977
leiwi skrev:
patrick1977 skrev:Jag la in tst på stickan, ena var saamma som garmin och den andra var det som ska vara till volvo. Det var en camping poi jag skulle lägga in. Sensus är nog jordglop då bilen hämtades i fredags.
Har du lagt in "camping " så skall dom finnas i meny "navigera till /sparade platser" :D
Sparade platser går inte att välja. Det är ljus grått :(
Användarvisningsbild
av leiwi
patrick1977 skrev:
leiwi skrev:
Sparade platser går inte att välja. Det är ljus grått :(

mejla mig så får du en fil att testa :D
[email protected]
av andersuw
patrick1977 skrev:Försökte igår kväll att få in lite pois i navigatorn. Men kan inte hitta dem sen. Satte i usb stickan, tryckte mig fram till importera från usb. Den började läsa in datan. När det var klart kan jag inte hitta poisen. Gjorde om detta 3gånger. Om man tittar på hur mycket plats som finns kvar på hårdisken så ser man att det har laddats in filer. Vad gör jag för fel?
Troligen är det något som systemet uppfattar som fel format i de gpx-filer du försöker mata in. GPX är lite av en djungel och långt ifrån helt enhetligt. Samtidigt är Volvos system dåligt på felhantering. Det borde inte bara läsa filerna och "låtsas" spara dem utan lämna besked om att något gått galet. Jag har i några fall haft samma problem som du, d.v.s. att den läser filen och ser ut att spara den men sedan finns den inte där. Jag har också råkat ut för ännu värre bekymmer vid försöka att mata in "felaktiga" GPX-filer: att hela inmatningsrutinen "hängt sig" permanent så att jag varit tvungen att "boota om" hela bilen (återställa till fabriksinställningar) för att bli av med problemet.

En sak du kan göra i testsyfte är att lägga in några egna POIs (lagrade platser), exportera dem och sedan reimportera dem under annat gruppnamn. Om ditt system är friskt bör detta fungera problemfritt. Genom att kika på de filer som navin exporterar får du också en idé om hur den tänker sig att GPX-filer skall vara beskaffade, även om den i vissa fall kan tänkas acceptera filer som inte följer riktigt samma format som dem den själv exporterar.
Användarvisningsbild
av leiwi
Har du lagt in "camping " så skall dom finnas i meny "navigera till /sparade platser" :D[/quote]

Sparade platser går inte att välja. Det är ljus grått :([/quote]

mejla mig så får du en fil att testa :D
[email protected][/quote]

Hur gick det för dig, fungerade det med filen du fick?
av Kluster
Stjäl tråden lite 8)

Till experten leiwi :)

Om jag har redan en POI-fil inladdad i navigationen och det har kommit en uppdatering, räcker det med att jag laddar in den nya POI-filen från USB-stickan så den skriver över den befintliga som är redan inladdad i navigationen? :roll:
Användarvisningsbild
av leiwi
Kluster skrev:Stjäl tråden lite 8)

Till experten leiwi :)

Om jag har redan en POI-fil inladdad i navigationen och det har kommit en uppdatering, räcker det med att jag laddar in den nya POI-filen från USB-stickan så den skriver över den befintliga som är redan inladdad i navigationen? :roll:

Nja , jag skulle nog gjort på följande vis om det är POI av samma kategori som skall uppdateras

Välj "navigera till "
"lagrade platser"
välj en plats i den kategori som du vill uppdatera tryck på "meny knappen" välj "radera alla"
gå till ladda från USB
Nu laddar du in den nya .
Har inte provat om de gamla skrivs över men på detta vis är det ju ingen risk för sammanblandning eller dubbletter och sparar ju lite plats på disken :D :D

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]