patrick1977 skrev:Försökte igår kväll att få in lite pois i navigatorn. Men kan inte hitta dem sen. Satte i usb stickan, tryckte mig fram till importera från usb. Den började läsa in datan. När det var klart kan jag inte hitta poisen. Gjorde om detta 3gånger. Om man tittar på hur mycket plats som finns kvar på hårdisken så ser man att det har laddats in filer. Vad gör jag för fel?
Troligen är det något som systemet uppfattar som fel format i de gpx-filer du försöker mata in. GPX är lite av en djungel och långt ifrån helt enhetligt. Samtidigt är Volvos system dåligt på felhantering. Det borde inte bara läsa filerna och "låtsas" spara dem utan lämna besked om att något gått galet. Jag har i några fall haft samma problem som du, d.v.s. att den läser filen och ser ut att spara den men sedan finns den inte där. Jag har också råkat ut för ännu värre bekymmer vid försöka att mata in "felaktiga" GPX-filer: att hela inmatningsrutinen "hängt sig" permanent så att jag varit tvungen att "boota om" hela bilen (återställa till fabriksinställningar) för att bli av med problemet.
En sak du kan göra i testsyfte är att lägga in några egna POIs (lagrade platser), exportera dem och sedan reimportera dem under annat gruppnamn. Om ditt system är friskt bör detta fungera problemfritt. Genom att kika på de filer som navin exporterar får du också en idé om hur den tänker sig att GPX-filer skall vara beskaffade, även om den i vissa fall kan tänkas acceptera filer som inte följer riktigt samma format som dem den själv exporterar.