Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vid förarplatsen finns varningsväst, multiverktyg, laddare, handskar och liten förbandspacke. Är alltid klädd efter väderlek när jag kör långt, det går ju att ta av ytterkläder och ha ombytesskor.

I bagaget stövlar och regnkläder eller filt beroende på årstid. Under golvet i bagaget ligger stor förbandspacke och yxan.

Hade länge en spade på vintern men hade aldrig användning av den så kommer den bara med om jag ska göra något speciellt.
Mwi skrev:Det viktigaste är varma kläder & skor, det är ganska glest med hus & bilar när man kör i norra Sveriges inland.
Har alltid en väska i bilen packad med följande när jag kör norrut, försvarets vindrock modell M59 och vintermössa modell M59, tumvantar modell stora med extra foder, kängor som är varma (typ modell som funkar vid pimpelfiske), har även några kemiskapåsar som blir varma när man startar dem. Har även en stor yxa och tändblock i bilen, en stor yxa tar inte större plats i bilen än en liten yxa.
Håller med. Tidigare körde jag Stockholm och norrut (typ Kiruna) i många år. Och det är inte bara om det händer en olycka. Soppatorsk eller snöstorm när det är - 30 C.
Underställ, tjocka dunrocken och kängor var med som extra. Och luva och handskar alltid i bilen. Om jag fryser, är all annan utrustning ganska värdelös! Det blir kallt fort om motorn stannar.
Sedan är ju vid motorstopp en gammeldansk aldrig fel, även om jag glömde den hemma varje tur! :mrgreen:
joel80 skrev:
garinge skrev:Jag har ett brännbollsträ i bagaget, samt startkablar... thats it... :)
Så händer det nått tar du bara ditt brännbollsträ och letar upp nån av alla preppers här och "ber snällt" att få allt...
haha inte riktigt, men efter att ha bott i Södertälje över 20år så kändes det ganska bra och vara vettigt utrustad,
sen aldrig fel att kunna spela brännboll med vänner när man ville... såklart fanns en tennisboll i bilen med, snuten vart
så kinkig annars... :)

I min Impala har jag lite annat, verktygslåda, brandsläckare, lite reservdelar som man aldrig vet om man behöver :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS