Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

garinge skrev:Jag har ett brännbollsträ i bagaget, samt startkablar... thats it... :)
Så händer det nått tar du bara ditt brännbollsträ och letar upp nån av alla preppers här och "ber snällt" att få allt...
Ni som skriver "allt bös" och att telefonen är allt som behövs o.s.v. Jag har 1,5mil till jobbet, det varierar från vattenhalka till några dm snö och från plusgrader till -35, mobiltäckning är ingen garanti. Och allt ifrån lite trafik till nästan ingen beroende på tidpunkt.

Detta är verkligheten i norrlands inland.

Då är då jag hellre utrustad med för mycket än för lite OM det skulle hända mig eller någon annan något, även om man själv klarar sig kan ju någon annan behöva hjälp (här har vi mentaliteten att hjälpa varandra)
Varma filtar borde vara absolut minimum när man är ute och åker, vart man än är. Får man stopp och det är 30 minus så behöver man inte vänta länge på den där hjälpen innan filtarna är guld värda.
Jag har bara en liten pulversläckare och nödhammare och lite verktyg som ständigt ligger i skuffen(förutom nödhammaren då)

Ska jag ut långt ut på obygden så följer det mer bra att ha saker med
Det är sällan sakerna behövs i skarpt läge som tur är men de kommer till användning med jämna mellanrum på annat sätt ändå, som verktyg då man är hos en vän som inte har så mycket annat än de sakerna som följde med från IKEA :)

Utvecklar vad jag haft användning för från min lista:

I kupén

- Första förbandskudde / Plåster har behövts då och då samt pincetten när jag fått en sticka på resande fot
- Nödhammare/bältesavskärare (I handskfacket) Funderar på att hitta en annnan placering till denna. / Har inte haft användning av detta
- Två gula varningsvästar (En bakom varje framstol i fickorna) / Har haft användning av dessa då en bil med mina vänner längre fram fick stopp i en rondell
- Led-ficklampa / Alltid bra när man skruvar i garaget som har dålig belysning
- Laddare till mobilen / Kommer sällan till användning men är bra att ha med
- Viltmarkerare / Har inte haft användning av detta
- M&M:s (Smälter inte i sommarvärmen) / Perfekt att ha i bilen och har behövt det när det var långt hem och inte velat stanna för en korv :)

I bagaget finns:

- Varningspuck/Blixtljus / Har haft användning av dessa då en bil med mina vänner längre fram fick stopp i en rondell
- Bogserlina / Haft användning av denna för att dra loss en annan bil i en snödriva
- Startkablar / Haft användning av denna för starta förra Volvon samt en annan som behövt hjälp
- Reparationssats för däck (199 kr Biltema art.nr 82573) / Har inte haft användning av detta
- Multitång / Behövs när man ska skruva i bilen
- Hyls- skruvmejselsats / Behövs när man ska skruva i bilen
- Motorolja / Behövs när man ska fylla på
- Arbetshandskar / Behövs när man ska skruva i bilen ibland
- Reservlampor / Behövs när en går sönder, lämpor är lätta att byta och går inte alltid sönder på hemmaplan
- Silvertejp / Behövs på annat håll ibland
- Ljusstav, sådan man bryter och som sedan lyser / Har inte haft användning av detta
- Filt / Har använts när vi tog en powernap längs autobahn, annars när man fikat längs vägen
- Litet paraply / Ptjae, det regnar ju ibland så det är kanon att ha med

Vintertid finns även:
- Liten påse med grus/singel / Har inte haft användning av detta
- Skyffel med teleskophandtag / Har behövt skotta ut bilen, framförallt på skidsemester

En del av sakerna har jag nog skaffat efter två resor på autobahn då det var ca -25 och det värsta snökaos jag kört i, såg säkert omkring 75-100 bilar i räcken eller som kört in i något annat eller annan. Hade en snitthastighet på omkring 40-45 km/h genom hela Tyskland och var inte kaxig. Så man kanske har rustat för det förra kriget men det jag har med har jag som regel någon annan användning för.
Tack för alla upplysande svar! Blir att skaffa en bogserlina iallafall, sen känner jag mig rätt trygg. Däremot har jag efter era trådar möblerat om lite. Att ha första-hjälpenlådan under golvet i bakluckan var ju inte så smart, så den bor numera under framsätet (via baksätet). Reflexvästar ligger i framsätenas fickor, gorillatejp finns i handskfacket tillsammans med en multitool (som kanske också går att slå sönder en ruta med?).

Att förvara grejer under golvet i bagaget är ju bra, men det är ju ruttet när man har fyllt bilen med packning. Varför finns det inte något extra utrymme i taket? I min gamla V40 fanns det iallafall en liten lucka i väggen över vänster bakhjul där jag hade motoroljan. Det var smidigt!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS