Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jaja nu sitter iaf allt rätt får väl rycka ur magnetventilen någon dag och kolla vad grundladdtrycket är och så här bra som den går nu har den aldrig gjort för mig så tänker inte lägga ner någon direkt tid på det förens allt annat är fixat. Laddtrycket ligger ju stabilt också och det känns som att den går optimalt får kolla med ett avgasprov och se ifall CO 2500 har sjunkit.

Det är inte så då att det skiljer på lättryckarnas laddtryck mellan motronic och me7?
Ja det är ju sant :) Vet iaf att bilen har varit trimmad (chippad) det var ju den sockeln som var dåligt lödd på kortet i styrboxen.

Många verkar säga olika om hur mycket LTT ska ladda original en sa 0,45 och Nexus sa 0,37 tror jag det kanske skilljer på varje motor hur slitna dom är osv. Ska kolla lite mer på google och se om jag kan bli något klokare på det hela.
Laddtrycket påverkas bland annat av höjden över havet så om du bor högt upp får du ett högre laddtryck (över omgivande tryck) än de som bor vid havsnivån. Styrenheten gör alla sina beräkningar utifrån ingående luftmassa så bilen behöver inte gå magert bara för att laddtrycket är högre, så länge som luftmassemätaren är kalibrerad från fabrik för de luftmassorna (har för mig att det är samma LMM för 2.5T och T5?). Dock verkar det ju som att någon varit och pillat på turbon förut så det är inte omöjligt att det är lite skruvat där :)
Lucif3r skrev:Ja just det, det där med sockeln kommer jag ihåg nu när du nämnde det....
Kan inte vara så att tidigare 'trimmare' varit klåfingrid på wastegaten också? Eller har du provtryckt den någongång efter du blev ägare till den?
Nä har inte provtryckt på wastegaten och som den ser ut så tror jag inte den har varit rörd men det kan ju vara längesedan som bilen var trimmad. Men det enklaste är väl att rycka ur magnetventilen och se ifall den laddar runt 0,1 bar eller vad nu grundladdtrycket är för LTT.
SubMarine skrev:Laddtrycket påverkas bland annat av höjden över havet så om du bor högt upp får du ett högre laddtryck (över omgivande tryck) än de som bor vid havsnivån. Styrenheten gör alla sina beräkningar utifrån ingående luftmassa så bilen behöver inte gå magert bara för att laddtrycket är högre, så länge som luftmassemätaren är kalibrerad från fabrik för de luftmassorna (har för mig att det är samma LMM för 2.5T och T5?). Dock verkar det ju som att någon varit och pillat på turbon förut så det är inte omöjligt att det är lite skruvat där :)
LMM är större på 2,5t än T5ans LMM iaf på en T5a från 97 så skiljer det vet ej hur det ser ut på en T5a med me7 styrsystem 99-00. Bytte ju LMM på min när jag trodde att det var den som var boven har även konstaterat att någon innan mig har bytt LMM alltså bara själva givaren, för original sitter det specialskruv eller ja torx med en pinne i mitten och dom var borta och det satt ett par silvriga där istället. Den som sitter på nu har aldrig blivit bytt utan har sina specialskruvar kvar. Det är frågan om dom har varit och skruvat på turbon är ju lite svårt att säga ser inte ut som det för armen och muttern till wastegaten är rostig men det var säkert ett tag sedan bilen var trimmad.
Kan nu meddela att bilen gick igenom ombesiktningen det verkar ha varit slangarnas fel som var felkopplade till magnetventilen för kissen är inte bytt men kommer nog att göra det imorgon för hur som helst det ska ju inte vara två hål i den iaf.

Avgasvärdena blev följande

HC 78 (100)
CO 0,2 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Lambdan ligger lite över ett men det beror på att jag har ett avgasläckage precis efter ljuddämparen ska åtgärda det med. Gissar på att dom andra värdena blir helt ok sen när kissen blir bytt.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 252
Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)

Läckage från taklucka