Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JohnnyF87
Hejsan!

Det är såhär att jag nyligen har köpt en Volvo 940 och gick ett antal 2or som jag måste åtgärda. Bland annat så var det bromsarna bak.
Och har nu i stort sett bytt ut allting gällande bromsarna bak (ny bromssköld, nya bromsok, nya backar, nya skivor och nya bromsslangar) sen fick jag en tvåa på handbromsen, så bytte vajer men nu kommer vi till problemet:

Har monterat dit nya skölden och dragit en ny vajer, men när man kopplar på vajern på expandern, och drar i vajern så är vajern helt "stum" och går inte att rubba så man ser att backarna går upp och ner. För på höger sida så är det gamla vajern kvar och drar man i vajern så rör sig backarna. Vad kan det vara för fel? Ska prova att byta den där expandern idag och se om det är den som är fel. För när jag köpte bilen så har tydligen bromsarna på vänster sida gått varmt så någon bromssköld fanns inte kvar :P så kanske är expandern med som fått sig en känga?

Vore tacksam för svar! :)

//Johnny
av JohnnyF87
Okej, har bytt till en ny expander nu, men backarna upp i vill inte riktigt gå i som dom ska. Backarna där nere går på hur bra som helst, men inte där uppe. Vad är problemet? Allt är ju nytt, både backar, fjädrar, monteringssats och expander. Och vajern är fortfarande "stum"
av JohnnyF87
Jo jag har köpt backarna på biltema, är dom inte bra?
För på höger sida är det precis samma backar som på vänster sida och dom går på hur bra som helst
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte backarna det är fel på. Man kan få problem när man byter backar och det är slitet för övrigt (trummor, excenter, vajer) att justeringen vid spaken inte räcker till. Då blir det dålig bromsverkan på handbromsen, och det gäller oavsett fabrikat. Lösningen är då att antingen "svetsa i" lite i staget mellan backarna eller köpa en justering som ersätter staget. Att handbromsvajern ar "stum" är något annat problem. Är det samma "system" på 940 som på 740 med en vajer från spaken? Och en "delning" på bakaxeln?? Är backarna vända på rätt håll???

Mvh
Lennart
av JohnnyF87
Handbromsvajern är så slapp den kan bli, de enda den sitter fast i är själva handbromsspaken och sen sitter den ihop med vajern från höger bakhjul, vi har inte satt fast den i själva fästet än. Men går inte att dra i vajern för att få backarna att röra sig, backarna sitter precis som på höger sida och där går det hur bra som helst. Vad kan göras? Sätta tillbaka gamla vajern och se om det funkar?
Användarvisningsbild
av lennarte
Excentern vänd på rätt håll? Det finns en pil som kan vara svår att se på en gammal excenter. Det måste var något som gör att vajern eller excentern "tar i" någonstans.

Mvh
Lennart
av Arne
Biltemas backar är ca. 2 mm mindre i diameter än original och Mecas backar. Jag har själv mätt och kommit fram till det, därigenom blir de mer känsliga om excentern är lite glapp.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]