Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexxc90
Intressant läsning i senaste auto motor sport. De har testat T8 Inscription mot D5 R-design. Båda fick 5 stjärnor men T8 vann framförallt pga miljön, tyst gång och hybriddrivlinan bedömdes passa bäst bilen. Accelerationen till 100 klarade T8 på 6,0 s i hybridläget mot 8,7 s för D5 ( oklart vilket körläge testades, antagligen Comfort?). T8 klarade ca 3 mil på ren el i testet. Accelerationen till 80 gick på 19,9 s på ren el (det var dock svårmätt då bensinmotor gick igång om man accelererade för fort). Snittförbrukningen mättes också under 30 mil lång körsträcka. Det blev 8,8 l/100km för T8 och 7,6 l/100km för D5. Inga dåliga siffror tycker jag. Känns att det var rätt att beställa en T8 :roll:
Användarvisningsbild
av EjS
Om man ville göra T8 eksklusiv samtidigt som den har 4-cyl, varför lägger man inte i större elmotor? Kan inte kosta sådär mycket extra.

Då kan man köra i save läge ( eller vad det nu heter när motorn laddar på batterin) och leka Schumacher. Borde ju gå att få när acc tiden 2 sek till?

Varför är Volvo så rädda att göra prestanda bilar. Drivlinan verkar ju kanon.

T10 here I come!!!!
av Amli
alexxc90 skrev:8,7 s för D5 ( oklart vilket körläge testades, antagligen Comfort?)
Högst troligt sportläget när de gör acc tester. Jag har hittills inte sett ett test där D5 går snabbare än så.
Användarvisningsbild
av crumpets
EjS skrev:Om man ville göra T8 eksklusiv samtidigt som den har 4-cyl, varför lägger man inte i större elmotor? Kan inte kosta sådär mycket extra.

Då kan man köra i save läge ( eller vad det nu heter när motorn laddar på batterin) och leka Schumacher. Borde ju gå att få när acc tiden 2 sek till?

Varför är Volvo så rädda att göra prestanda bilar. Drivlinan verkar ju kanon.

T10 here I come!!!!
Är det en synkronmotor ger den ganska dålig verkningsgrad om den är överdimensionerad. Man vill att den jobbar nära nominell output för att ge bäst verkningsgrad. Det är därför Tesla kör asynkronmotorer. De ger bättre verkningsgrad vid låg output även om motorn har hög max output. Genom att välja en liten elmotor kan man ofta ligga nära nominell effekt på den och därmed få grym verkningsgrad, kombinerat med de enklare och billigare styrsystemen som dessa kräver jmf. mot asynkron.
Lägg där till extra kylning för motor, extra kylning för batteri, allt måste ju dimensioneras för max output. En ganska liten elmotor är klart bäst väg att gå om man inte vill att cost och vikt ska dra iväg ordentligt.
av wolv
alexxc90 skrev:Det blev 8,8 l/100km för T8 och 7,6 l/100km för D5. Inga dåliga siffror tycker jag.
Nu har jag inte läst testet själv och vet inte hur bilarna kördes. Men om jag inte lyckas få ner snittförbrukningen under 0.9 i min T8 så blir jag grymt besviken. Känns skevt att å ena sidan lyfta miljöaspekten på T8:an jämfört med D5, samtidigt som de redovisar dessa siffror?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde en runda på ett par mil med en T8 för ett tag sen. Mest stadskörning, men även motorväg. Började med 50% batteri. Visade 0,2l/mil enligt staplarna, tills jag tryckte på SAVE när jag körde ut på motorvägen för att spara batteri. Slutade på 0.74l/mil. Ingen försiktig körning och testade även POWER ganska mycket :wink: :twisted: Det gör att jag är helt säker på att det är lätt att komma undan billigare.
Användarvisningsbild
av joel80
Har man inte så långa resor till jobbet eller om man kan ladda på jobbet under dagen kan man nog komma ner bra mycket i förbrukning på en T8... i allafall om man vill och kan ta det lite lugnt på el då och då. :) Man behöver ju inte leka vid varje dags pendling.. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag la även märke till att bilen verkar ladda upp ganska mycket i läge "B" på lådan. För räckvidden ökade några km efter jag kört med "B" i.

Det är ingen hemlighet att jag gillar Volvo :wink: Men drivlinan är verkligen magisk!! Passar XC90 så otroligt bra! Övergången mellan el/bensin märks inte alls och inget ryck eller ojämn gång vid nått tillfälle. Jag kör en fullmatade D5 Inscription nu och har kört ca 1400mil hittills. Det blir lite annorlunda känsla vid t.ex inbromsning mot D5, men det är inget negativt, utan bara att det är annorlunda. Ska bli otroligt kul med T8 sen! :D

Effekten i T8 gör XC90 väldigt trevlig med! :-)-)

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]