Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Pulversläckare, 2 kg.
Akutväska med betydligt mer avancerade saker än första hjälpen-kuddarna.
startkablar.
bogserlina.
och de vanliga däckbytessakerna o reservdäck
Framförallt ska det som finns med kunnas användas med vid en situation, annars är dt bara i vägen. Hur som, en rulle silvertejp bör finnas i varje bil med :)
Ja det mest uppenbara är tydligen det som är svårast att få folk att ha i bilen.
Att lägga en skrapa i bilen verkar svårt då man 2015 fortfarande ser folk stå med visakortet eller sitt körkort och skrapa rutorna.
Snöskyffel detta mystiska verktyg som alla grannar på parkeringen så ivrigt vill låna men är för snåla att köpa själva.
350.000:- för bilen och så keyless, taklucka och teknikpaket så 400.000 senare så har man tydligen inte 199:- kvar till en skyffel.

Men förutom typ 20st is-skrapor som man kan ge bort och skyffel så finns startkablar, filt och bogserlina.
Har även två lyftslingar då jag tycker dom är behändiga att bara slänga på dragkroken och dra loss med.
De har väl mest använts när man skall hjälpa till att lyfta något tungt och vill lyfta skonsamt, rekommenderas.
Lucif3r skrev:
Micce1980 skrev:en rulle silvertejp bör finnas i varje bil med :)
Är nyare bilar så dålig kvalite att du redan behöver laga den med silvertejp? :lol:
Hehe ibland undrar man ju när man läser vissa trådar :) Har knappt använt det till någon bil men annars har det gått åt några rullar genom åren på annat håll, bl.a. lagat taket på ett uthus på en midsommarafton när det började regna :)
Snöskyffel, fleecefilt från ikea, 1l konc spolarvätska, 1l fördigblandad, skrapa, ficklampa, reflexväst, vantar/mössa, VOC.

Sedan reder man sig om man håller sig i civilisationen.

Så mycket bränsle som möjligt för att inte få soppatorsk vid avstängda vägar och då inte få värme samt för att undvika kondens.
Har en massa med mig :)
Men det som jag anser måste finnas, iaf här i Södra Lappland är minst detta:
Spade
Bogserlina
Startkablar
Yxa och kniv
Första förband av nåt slag
Filt
Reservdunk med bränsle i liksom kylarvätska och spolarvätska
Isskrapa, snöborste, Handskar, o.s.v ser jag som självklar standardutrustning
Stormvarning = Bogserlina + Motorsåg.

Då kapar man av och drar enkelt undan träd som fallit över vägen så man slipper bli stående timtals.
Jag har med, Motorolja,Styrservoolja, tändstickor, bogserllina, hylsnyckelsats, Handskar, Reservhjul, domkraft. Varningstriangel.

Slänger nog med en liten spade i skuffen , kan vara bra att ha och en Yxa.

Bilen är utrustad med för behagligare vinterbil, 3X NBB 100W Extraljus, Dieselvärmare med fjärr, motor&kupevärmare. 8)
Användarvisningsbild
av EjS
I livbåtar i arktis är det lågkrav att ha ett skjutvapen som kan döda polarbjörn. Dessutom:
- mat 60 dagar
- nödrakett
- survival suits
- EPIRB och SART
- mobil gps
- vhf radio

Osv
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE