Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej!

Hur har ni gjort när ni monterat era extraljus? Jag tänkte montera 3 st 9" ifrån biltema på ett fäste under regplåten. Nu till frågorna, hur har ni fäst extraljushållaren? Jag hade tänkt borra genom stötfångaren in till balken bakom. Sen sätta en gängstång med mutter på höger och vänster sida om hållaren. Hur lång borr kan man tänkas behöva?

Sen vet jag inte hur jag ska lösa det med stabilisatorstag... Vill fästa dem i grillen, men vill samtidigt ha möjlighet att öppna huven. Så jag måste kunna koppla loss dessa stag lätt. Hittade vinkellänk på bilema som kanske går att använda. Har ni några smarta mcgyver lösningar?

Sen undrar jag också en sak om elen. Har parkeringsljus inuti extraljusen. T10 sockel, tänkte byta ut dessa mod Led dioder. Hur kopplar jag sen in elen, måste jag ha ett till relä med styrström ifrån parkeringsljusen? Eller halvljusen kanske?

Tacksam för svar.

//Andreas.
av MickeM
Hej.

Jag har fäst mina två äldre (med plåtbaksida) extraljus med en sån plåt.
Den sitter bara i plasten med 8 grövre plåtskruvar.
Inget durr i ljuset, ens efter grusväg, med andra ord tillräckligt.
Står väl inte pall för en rådjurssmäll, men skit samma.
Då är extraljusen minsta bekymret.

Med tre st modell tyngre kanske det är bra att fästa i balken som du säger.

Stabilisatorstagen har jag fäst i balken som syns med huven öppen.
Dom går in mellan huv och kofångare. Jag smälte försiktigt ett dike i plasten för stagen med en lödkolv.
Ser riktigt bra ut nu med stagen på plats, men tar jag bort lampor och stag, så ser det nog lite konstigt ut.
Men det känns helt oviktigt på en gammal 6000kr-bil, som ändå troligen hamnar på skroten efter mig.

Du behöver knappast ett relä till ledljusen om du menar svagt ljus, med tanke på den pyttelilla ström dom drar, (som reläspolen ungefär)
Det finns dock en liten liten risk att det lurar glödlampsvakten i startögonblicket, och därmed tillräckligt för att den lampan ska tändas.
I så fall så kan du ta höger ljus från höger parkering, och vice versa, eller som du säger, sätta ett relä från halvljusen, så slipper du fundera.
Då lyser dom inte på parkeringsljuset.

Överdimension, är alltid bättre än underdimension.

Tänk på att dom måste lysa jättesvagt om polisen ska strunta i dom.
Det är olagligt egentligen. (Tror jag)

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du är väl medveten om att man inte får köra med parkeringsljusen i extraljusen tända tänkte bara säga det så att du inte blir överraskad när farbror blå stoppar dig :).

Dimensionen på kablarna som går från relät till extraljusen har jag valt att använda 2,5 mm2 och matningen från batteriet till reläet fick bli en 6 mm2 styrströmen till reläet och jorden från reläet fick bli 1.5mm räcker med 0,75mm2 men sån tunn kabel hade jag inte. Detta är för 3st 100 watts lampor och det funkar kanon fint.
av MickeM
Hej.

Mina stag jag nämnde tidigare är Biltemas.
Fungerar utmärkt, och behöver inte krånglas med vid huvöppning.
Dessutom mycket snyggare än med sprintlås som ska tas isär.

Micke.
Användarvisningsbild
av andreasw
MickeM skrev:Hej.

Micke.
Har du dragit dom genom grillen? Då måste dom ju väck om man ska upp med den. Kan du inte ta en bild säoch visa hur det ser ut?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:Hej.

Micke.
`

Har du några bilder på din montering? Eller länk till stagen, eller både och? :P
Användarvisningsbild
av taxi
Biltemas kullänkar funkar också perfekt, det är bara att dra av dom när du ska öppna huven.
av MickeM
Hej igen.

Nu väntar nog alla sig nått jättemärkvärdigt, men det är Biltemas vanliga stag som går mellan huv och kofångare.
För att få plats har jag smält ett försiktigt dike i kofångaren.
Jag vägrar kroka isär nåt varje gång huven ska upp.
Dessutom är det skitfult med isärtagbara tycker jag.
Det är inte stabilaste sättet, och ett snygtt montage är "omöjligt" i min mening.

Isärtagbara stag som går vågrätt till grillen är nog att föredra vid extremt tunga lampor, eller om man har tre st.
Mina gamla 210mm plåtextraljus sitter tillräckligt fast utan vibrationer så här:

Ja, bilen är extremt skitig.
Nej, det blir inga bra bilder i mörker med mobilkamera
Nej, jag vet inte varför bilden är vriden ett kvarts varv.
Bilagor
DSC_0543.JPG
DSC_0543.JPG (987.43 KiB) Visad 429 gånger

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]