Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Något slog mig när jag tittade på prestanda för nya XC90 och fick inte ihop det, men så såg jag att:

Ser att XC60 0 XC70 har bizzart dåliga värden med 0.35 i CD på luftmotståndet.

Nya XC90 ligger tex på 0.29, Det gör ju att den stora +2 tons dunderklumpen är både snabbare o snålare än de mindre XC60 o XC70 med samma motorstyrka. :-O)
Kom ihåg att motståndet fås genom att multiplicera frontareal med cw värdet. Det är väldigt lätt att få lågt cw om man har stor frontyta - fast luftmotståndet är fortfarende högt.

I min tid på universitetet gick jag på kurs i teoretisk hydrodynamik där vi lärde att designa vingprofilar osv. Och utan att återge 200 sidors ofattbar matematik handlar det om att inte skapa för mycket fall i trycket i luftflödet för att skapa minst möjliga motstånd. Eller mer präcist: storleken på tryckgradient för inte bli för hög.

Efter massar matematik ser man att form som en droppe är bra. Och då kan ni själva jämnföra med Volvokarossen och andra.

Bra exempel är V60 - där ser man tydligt hur karossen följer droppform - speciellt i bakpartiet. Och alla vet hur det känns på baksätet.

Ak ja - det behövs ingenjörer också i framtiden
EjS skrev:Kom ihåg att motståndet fås genom att multiplicera frontareal med cw värdet. Det är väldigt lätt att få lågt cw om man har stor frontyta - fast luftmotståndet är fortfarende högt.
XC70 0.35 * 2.44 = 0.854
XC60 0.35 * 2.61 = 0.914

XC90 0.29 * 2.78 = 0.806

Trots att XC90 är så mycket större än XC60 o XC70 så har den avsevärt lägre totalt luftmotstånd.
Man kan ju göra mycket själv:
- ta bort sidospeglar
- tejpa igen grillen
- sänka bilen
- tunnare däck
- stålfälgar istf alu
- skyddsplåt i underedet
- vinge på bakluckan

Alternativt kan du söka jobb nästa gång Volvo utlysar en cfd ingenjörstjänst
Tokfel på Volvos webbsida alltså.

Blev väldigt förvånad över siffrorna, som du säger, gamla S80 var ju känd för att vara mycket hal i formen och kunde komma upp i 230 km/h med mycket blygsam motor,

Undrar hur mycket 7.8 sek 0-100 stämmer, det är ju 2,2 ton den lilla dieseln drar på. Inget test har väl lyckat bättre än 8.5 dek.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]