Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebastianos
Nu är det min tur att starta en tråd (tyvärr) :D
Har en 850 -92 GLT med 20V 170hk motorn och automatlåda
Växellådan börja slira mellan växlarna och motorn läckte olja på flera ställen - så jag köpte komplett reservdelsbil som jag tog motor och låda ur och lyfte i.
När allt var färdigt kopplat så var det ju dags för den spännande första starten... bilen startar Endast med minst halvgas. Den dör direkt om man släpper gasen men sålänge man håller halvgas så står den och misständer och varvar mellan 900 till 4000varv. Ryker rejält ur avgasröret och idag märkte jag att troligen olja droppat ur avgasröret också.
Före jag lyfte i paketet tvättade jag motorrummet och så bytte jag vevhusventilations oljefälla, så insugspackningen är bytt. Kan fel uppstått här ??:-/
Har provat med fördelarlock, lmm, databoxar, tändkablar från båda bilarna men utan resultat. Även kollat kontakter men allt ser ut att vara som det ska.

Några ideer?

Försökte filma ifall det skulle hjälpa :)

[youtube]
[/youtube]
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du har kollat fördelaren och rotorn vad jag förstått. Kolla så att det inte är någon slang som har gått av/spruckit speciellt runt tomgångsmotorn och kolla även så att den fungerar efter som den inte verkar ha någon tomgång alls så börja med den. Misständningarna kan ju bero på att du har något stort luftläckage någonstans och det kan bero på något helt annat. Kolla även vad det finns för felkoder lagrade dom kan hjälpa dig en del.
av Zebastianos
verkar som filmklipps länken ej kom med tidigare men här är den

DayDreamer skrev:Du har kollat fördelaren och rotorn vad jag förstått. Kolla så att det inte är någon slang som har gått av/spruckit speciellt runt tomgångsmotorn och kolla även så att den fungerar efter som den inte verkar ha någon tomgång alls så börja med den. Misständningarna kan ju bero på att du har något stort luftläckage någonstans och det kan bero på något helt annat. Kolla även vad det finns för felkoder lagrade dom kan hjälpa dig en del.
Rotor, fördelare och tändkablar har jag provat byta, men inget av dem har sett speciellt dåligt ut heller.
vakumslangar har jag också kollat. provade koppla ur lmm också men ingen märkbar skillnad.
ska kolla igen runt tomgångsmotorn imorgon. Enda felkoder jag får är på A3 abs-relaterat så ingen hjälp där heller :)
Lucif3r skrev:Vad kommer motorn från för bil?
Motorn (och lådan) kommer från en 850 GLT -92 precis likadana, enda skillnaden jag sett på dem är olika oljefällor till vevhusventilationen.

kan det vara så lätt som att jag tabbat mig när jag monterade tillbaka insuget? :(
Kan temp sensorn ställa till detta? eller lambdan?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det skulle kunna vara motortempgivaren har du sett ifall mätaren i instrumentet rör sig uppåt när motorn blir varmare? Gör den det så är det nog inget fel på temp givaren men står den konstant på kall eller går bara upp en bit och motorn är i arbetstemperatur så är troligtvis givaren skrot. Lambdan är endast igång och reglerar när motorn är ordentligt varm lambdaregleringen är inte aktiv när motorn är kall. Hur ser tändstiften ut är dom blöta eller svarta eller vita kolla det kan ge en ledtråd om bilen går magert eller fett.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]