Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svarten
vilken packning? jag har liknande symptom ,bara vid kallstart dock.
Hörde nåt om nån kallstartsgivare men man vill ju utesluta allt ju.
Användarvisningsbild
av stavfelet
Hade lämnat in min S60 2.3T -01 i förra veckan pga spjällhusfel, bilen hackade till och gick in i 'Prestanda Reducerad' sedan kom service meddelande också. Lämnade den till lokale bilels-mecken och han fick diagnosen, fel på spjällhus! Han sa att jag skulle lämna den till volvo, och de har nu efter 1,5 vecka fixat den och gjort en 14000 mila service. kom dit efter stängning och skulle hämta den på deras parkering eftersom kundmottagningen sa att det skulle gå bra att hämta idag, för att sedan betala på måndag...
Satte mej i bilen och startade den, kollade serviceboken och sedan när jag efter någon minut lägger i backen och ska iväg så skiner triangeln upp och servicemeddelande kommer upp!!!

Provkör inte volvo bilarna efter de har fixat dom?
Har de fixat felet eller är det bara rengöring & mjukvara utfört?
byts spjällhuset ut om det är så att rengöring inte hjälper?
av Frigge
stavfelet skrev:Hade lämnat in min S60 2.3T -01 i förra veckan pga spjällhusfel, bilen hackade till och gick in i 'Prestanda Reducerad' sedan kom service meddelande också. Lämnade den till lokale bilels-mecken och han fick diagnosen, fel på spjällhus! Han sa att jag skulle lämna den till volvo, och de har nu efter 1,5 vecka fixat den och gjort en 14000 mila service. kom dit efter stängning och skulle hämta den på deras parkering eftersom kundmottagningen sa att det skulle gå bra att hämta idag, för att sedan betala på måndag...
Satte mej i bilen och startade den, kollade serviceboken och sedan när jag efter någon minut lägger i backen och ska iväg så skiner triangeln upp och servicemeddelande kommer upp!!!

Provkör inte volvo bilarna efter de har fixat dom?
Har de fixat felet eller är det bara rengöring & mjukvara utfört?
byts spjällhuset ut om det är så att rengöring inte hjälper?
Spelar ju ingen roll hur länge bilen provkörs, lampan kan ju allafall tändas direkt för dig :roll:
Som det är nu vet vi ju inte ens om det är samma felkoder även om man kan misstänka det. Spjället byts ut OM det efter Rengöring och uppgradering är relevanta ETM koder, inte annars. Dessutom krävs det ju att bilen är servad o skött enligt tillverkarens rekomendationer.
Användarvisningsbild
av stavfelet
Frigge skrev:Spjället byts ut OM det är relevanta ETM koder. Dessutom krävs det ju att bilen är servad o skött enligt tillverkarens rekomendationer.
Menade inte att hacka på mekanikerna, bara höra hur det brukar gå till när bilen har varit inne på reparation.

Och visst, har en fullstämplad servicebok.
Men du pratar om rätt ETM-koder, så om det är 'fel' koder så får jag stå för kalaset själv?
Tycker bara att det är konstigt att det tänds en servicelampa när man startar bilen direkt EFTER servicen är gjord.

//Ett litet 'By The Way' låset för tanklocket... skall det låsa en viss tid efter att man låst bilen?//

---> tacksam för all hjälp jag får här, har bara ägt min första volvobil i 4 månader och är lite orolig!
av jbl
Japp tanklocket låser sig efter 10minuter tror jag det var.
av Frigge
stavfelet skrev:Men du pratar om rätt ETM-koder, så om det är 'fel' koder så får jag stå för kalaset själv?
Tycker bara att det är konstigt att det tänds en servicelampa när man startar bilen direkt EFTER servicen är gjord.
Volvo har en utökad policy på fel som är relaterade till ETM, inte till andra felkoder. Bara för att man har ETM symtom betyder inte det att det fel på ETM, finns andra saker som gör att motorn hacka,inte svarar på gas och tjuvstannar.
Användarvisningsbild
av stavfelet
Frigge skrev:finns andra saker som gör att motorn hacka,inte svarar på gas och tjuvstannar.
Ok, Fast när bilels-killen kollade så fick jag veta att det rörde sej om "värden såsom 70%" och liknande på gasspjället.

Vad det betyder vet jag inte, men det hade med spjället att göra. Det var därför han skickade mej till Volvo...
Vet du/nån hur man ska tolka det han fick ur sin diagnos?
av sako
Frigge
Vad är det för utökad policy dom har.
Jag fick mitt spjällhus uppgraderat i höstas men
sakta men säkert har symtomerna kommit tillbaka
o nu har den börjat o tjuvstanna oxå. Det konstiga
är att den hade samma fel i höstas men då fick jag
fel kod men inte nu??
Felen: tomgången går upp o ned,rycker,pendlar i hastighet.
Min bil har gått 19000mil.

mvh Sako
Användarvisningsbild
av stavfelet
Har fått min bil tillbaka nu, och de har bytt spjällhuset.
Bara vänta på att Volvo gör en utvärdering av utfört arbete.
Servicen gick lös på 2300:- var inte så blodigt som jag trodde.
av Frigge
sako skrev:Frigge
Vad är det för utökad policy dom har.
Jag fick mitt spjällhus uppgraderat i höstas men
sakta men säkert har symtomerna kommit tillbaka
o nu har den börjat o tjuvstanna oxå. Det konstiga
är att den hade samma fel i höstas men då fick jag
fel kod men inte nu??
Felen: tomgången går upp o ned,rycker,pendlar i hastighet.
Min bil har gått 19000mil.

mvh Sako

Volvo har en Policy för ETM problem.

Du ska ha felsymton och felkoder relaterade till ETM för att vara berörd.
Bilen ska vara servad enl Volvos rekomendationer = Volvostämplar i Serviceboken. Har man inte det ska man inte räkna med att få hjälp med detta problem. Detta är inte en garanti, det är ett Goodwill åtagande.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]