Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sett att det finns en del trådar med ungefär samma problem men det har inte riktigt framgått om det gäller samma utrustning som jag har så jag skapar en ny.

Problem 1: Köpte min V70 MY14 i oktober, keyless och elbaklucka. Första (!) natten det var minusgrader gick ingen av framdörrarna att öppna. Kändes som att handtaget inte greppade i alls, samma känsla som att ta i en låst dörr. Samma från insidan, inget motstånd i handtaget förutom fjädern då, så jag klättrade genom baksätet. Fick låsa/låsa upp kanske 20 ggr, sen gick det att öppna förardörren inifrån. Hoppar in i bilen och ska stänga dörren, då studsar den bara tillbaka. 50 lås/lås upp senare gick den äntligen i lås.

Kändes på låsmekanismen och den verkade inte ha fastnat, den gick iallafall att röra på. Felet har uppstått kanske 5-6 gånger till, nästan varje natt efter minusgrader.

Problem 2: For iväg 40 mil söderut, +4 och regn, idag. Öppnade den när vi kom fram, inga problem. Skulle öppna den igen en timme senare, stendöd. Hände ingenting alls när man trycker på knappen på bakluckan men man hör att det klickar i brytaren. Testade med fjärrkontrollen/PCC:n, händer ingenting (inget klickande heller). Testade från kupén, händer ingenting.

Har garanti kvar och ska ha in bilen i början av januari för framdörrarna men bakluckan får de fixa till nu till veckan, det håller ju inte. Men är det så här dålig kvalitet på grejerna? Hade en MY08 innan med elbaklucka och den hade jag aldrig någonsin problem med på det här sättet. Och blir man av med problemet efter garantiåtgärd eller finns risken att jag springer in i samma elände igen om några månader?
Frusen dörr har jag inte haft (det fryser inte så ofta här, förstås), men krånglande baklucka däremot. Dålig jordförbindelse ut till luckan. Då går den varken att öppna eller stänga. Indikerar den inte för att luckan är öppen, fast den är stängd?
apersson850 skrev:Frusen dörr har jag inte haft (det fryser inte så ofta här, förstås), men krånglande baklucka däremot. Dålig jordförbindelse ut till luckan. Då går den varken att öppna eller stänga. Indikerar den inte för att luckan är öppen, fast den är stängd?
Nix, inga indikeringar alls. Bara totalt stendöd. Det var inte jättekul att ta ut hundarna genom baksätet hela helgen...

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]