Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalsland75
Har sökt runt här på forumet för att få tips på felsökning gällande S60 AWD ,o i mitt fall är det en 02.
Jag köpte inte bilen för att det är en AWD ,funkar bra med FWD med ,men kan ju felsöka lite ändå.
Inga felkoder enligt besiktning i november...
O det är ju många olika tips ,kan man inte sammanställa på något bra sätt?
I mitt fall så vill jag börja med det elektriska ,kolla säkringen är ju steg 1.
Men sedan?
Vilka kopplingar ska man kolla på ,var kan det ha oxiderat? Var sitter dom vitala elektriska delarna ,så man kan kolla så det finns kontakt överallt?
Är det något mer man kan kolla utan att skruva isär allt för mycket?
Kom gärna med tips!
av Dalsland75
Ja ,jag kanske skulle vara mer tydlig :D
Fyrhjulsdriften funkar inte ,driver bara fram.
O det gör mig egentligen inget ,men tänkte i alla fall göra lite felsökning ,o det är ett enkelt fel (som det antagligen inte är)
av Schmoyoho
Driver inte alls bak? Om du stänger av DSTC och gasar, får du igång fyrhjulsdriften då? Om jag inte misstar mig så kan det antingen vara en hylsa i fördelningslådan som pajar (vilket borde innebära noll bakhjulsdrift) eller så kan ju något i haldexen gå sönder. Av trådarna här att döma är det inte helt ovanligt att en tryckgivare går sönder vilket gör att med DSTC urkopplat kan du få bakhjulen att koppla in ganska abrupt.

Men förstår, allra enklast är ju att läsa ut felkoder så att du får ett hum om vad som kan tänkas vara trasigt.

Edit: insåg just att du har en 2002, fick för mig du hade en nyare årsmodell med haldex III. Men som sagt, kolla felkoder är ju alltid ett stående hett tips.
av Dalsland75
Tack för svaret ,jo felkoder är givet.
Men det fanns inga felkoder vid besiktiningen ,så det jag vill veta först o främst är ,var ska jag kolla efter kontaktproblem?
Den eventuellt trasiga hylsan kan jag nog hitta ,om det är så.
Har inte tänkt att lägga några större pengar på att få fyrhjulsdriften att fungera.
Användarvisningsbild
av wissel
Dalsland75 skrev:Tack för svaret ,jo felkoder är givet.
Men det fanns inga felkoder vid besiktiningen ,så det jag vill veta först o främst är ,var ska jag kolla efter kontaktproblem?
Den eventuellt trasiga hylsan kan jag nog hitta ,om det är så.
Har inte tänkt att lägga några större pengar på att få fyrhjulsdriften att fungera.
Besiktningen har inte rätt grejer för att läsa av din bil, dom har bara dom generella koderna = Värdelöst för din del.
PPC eller Vida är vad som gäller.....:-)
av Schmoyoho
En felkodsavläsning kostar väl inte mer än 300-500 kr på en verkstad vilket jag tycker är väl spenderade pengar för att få veta åtminstone vilken ände du ska börja felsöka i och i värsta fall att bespara dig mödan att spreja kontakter om det skulle vara något besvärligare haveri.
av Dalsland75
Det här har inte med mitt ämne att göra...
Men satte på sommar däck idag ,o kollade lite på dämparna ,den är ju så satans hög bak ,så jag kollade vad det satt för grejer..
Vad är detta för dämpare på bilden?
Ser ju inte ut som vanliga dämpare..men det går inga sladdar eller något som tyder på att det finns någon typ av styrning till dom..
Någon som vet?
Bilagor
IMG_0105.JPG
IMG_0105.JPG (889.52 KiB) Visad 598 gånger

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]