Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pladdermusen
Hej, jag behöver ett gott råd! Min Volvo V70 (1999-2000) har den senaste veckan betett sig oroande. Tempmätaren hänger som en död sill, vatten, glykolhalt och olja m.m. är precis som det skall men ändå, varje gång jag stänger av bilen, går fläkten i motorn för fullt i flera minuter innan den tystnar. Jag har pratat med min mek, men han hinner inte ta hand om bilen förrän i slutet av nästa vecka. Eftersom jag bor i glesbygd behöver jag använda bilen dagligen och ofta köra sträckor på 4-8 mil. Vågar jag använda bilen i väntan på min bilmek eller måste jag låta den stå till felet är avhjälpt? Vad tror ni är felet? Så tacksam för alla seriösa svar!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter som att du har fel på motortemperaturgivaren fläkten brukar alltid gå då för att skydda motorn även när man stängt av bilen. Kontakt stycket till givaren sitter precis ovanpå servo pumpen ta isär kontakt stycket och kolla så att det inte är något ärg eller oxidation på stiften. Sen kan du även ohm mäta tempgivaren det ska vara 5740ohm vid 0grader, 3700ohm vid 10grader, 2450ohm vid 20grader, 1150ohm vid 40grader, 318ohm vid 80grader och 184ohm vid 100grader. Mät den när motorn är kall så slipper du bränna dig :) skulle det stå ol (oändligt) när du mäter den så är den kass och det är bara att byta tempgivare.

Lycka till :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jepp, beskrivningen pekar på temp. givaren som Day' säger, inte termostaten. När tempgivaren ger fel värden kommer fläkten gå på högvarv i ca 5min efter det att man stängt av motorn.
Det är en skyddsmekanism och är normalt beteende när givaren ger fel signaler.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]