Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mina pendlingtankar (V70 D4 Awd P*) mellan Eslöv <-> Göteborg ligger på 0.63, +10 - 20 km/h lite beroende på tid på dygnet. Har lyckats pressa ner den 0,53 hastighet runt 90 -100 blev tråkigt i 80 efter 2-3 mil ;) men hade gått pressa mera
Halmstad - Ljungby?
Lite medvind idag va? Stormen Helga 25m/s västlig vind i snitt.....
[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
EjS skrev:Diesel kostar nu i Danmark 7.50 dkk litern så det är ju ingen som bryr sig. Tankar bilen för 400 spänn.

Oljapriset är lågt ända fram till 2018 om ni är intresserade.
Nästan så det lönar sig o köra över bron o tanka.... :)
para skrev:Halmstad - Ljungby?
Yaniz skrev:Halmstad - Ljungby?

Smash!
Jo det var en hel del medvind på den sträckan snett bakifrån på bilen. Men låg bara & körde som vanligt bara ingen speciell eco drivning utan hastighet gällande skyltarna + lite till. Lite fusk kanske :mrgreen:
palmqvist skrev:
EjS skrev:Diesel kostar nu i Danmark 7.50 dkk litern så det är ju ingen som bryr sig. Tankar bilen för 400 spänn.

Ja i Danmark har ni både betydligt bättre diesel & bättre pris på den & lägre skatt på den än i Sverige, körde en sväng till Danmark i somras med en XC60 D5 r-design 20" aut My11 205hk, tankade något som heter fuelsave diesel på Shell i Dk den drog ca 1-1,5dl mindre uppmätt vid pump med eran diesel, de släta fina vägarna gjorde nog lite på förbrukningen också men bilen gick både märkbart bättre & kändes mycket piggare. Konstigt att Sverige ska ha särregler, alla andra EU länder får väl sälja den dieseln? Men här i svergie ska vi envisas med att ha MK1 diesel. :|
Bild Här är dagens resa ca 55 mil, det var rätt mycket stopp och köer efter Motala på riksväg 50 väldigt många träd hade blåst ner på vägen & det hade bildats långa köer men där kom start stop väl till användning. Kört enligt skyltad hastighet + lite till, hade säkert gått å pressa ner förbrukningen ännu mer om man kört Eco drive och legat i 80 hela tiden även på motorväg men det tycker jag är för tråkigt att hålla på med. Utan detta är mer än indikation vad den förbrukat när man kört enligt de skyltade hastigheterna på en långresa. :)

Självklart förbrukar den mer om man ska se till alla tankningar som gjorts på bilen då detta inte är mitt normala körmönster utan det brukar vara mera stadskörning. Det är en rätt så hetsig drivlina med bottendraget & manell låda, den inbjuder inte till att köra Eco drive precis. Bild
palmqvist skrev:

Kom ihåg att ta med id så du inte kommer att begära asyl när du åker tillbaka Bild
simonhalmstad skrev:
para skrev:Halmstad - Ljungby?
Yaniz skrev:Halmstad - Ljungby?

Smash!
Jo det var en hel del medvind på den sträckan snett bakifrån på bilen. Men låg bara & körde som vanligt bara ingen speciell eco drivning utan hastighet gällande skyltarna + lite till. Lite fusk kanske :mrgreen:
palmqvist skrev:

Ja i Danmark har ni både betydligt bättre diesel & bättre pris på den & lägre skatt på den än i Sverige, körde en sväng till Danmark i somras med en XC60 D5 r-design 20" aut My11 205hk, tankade något som heter fuelsave diesel på Shell i Dk den drog ca 1-1,5dl mindre uppmätt vid pump med eran diesel, de släta fina vägarna gjorde nog lite på förbrukningen också men bilen gick både märkbart bättre & kändes mycket piggare. Konstigt att Sverige ska ha särregler, alla andra EU länder får väl sälja den dieseln? Men här i svergie ska vi envisas med att ha MK1 diesel. :|

Vet inte hur det funkar i Sverige men i Danmark har vi 2 anläggningar som gör diesel (Shell i Fredericia och Statoil i Kalundborg).

Jag vet att det funkar att köpa direkt om du har ett företag registrerad - men du får köpa en ordentlig tank. Gissar inte det löner sig att köpa mindre än en hel lastbil.

På mitt jobb hedger vi diesel nuförtiden til tjänstebilar. Samma pris som nu ett par år fram i tiden. Det sparar mycket mycket mer än att snålköra.

Fattar inte varför det inte finns företag som erbjudar detta för vanliga konsumenter.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]