NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Jag behöver fylla på /byta kylarvätska på min Volvo V50, 2005 men vågar inte riktigt göra det på grund av att jag inte är säker på vilken det ska vara?

Så min fråga är vilken färg jag ska ha? Det normala vore ju att fylla på med samma färg som sitter i, just nu är det en rödaktig kylarvätska i bilen, vilken har varit där sedan jag köpte bilen.

Men till saken hör att jag ringde och pratade med Volvo och han i reservdels butiken kollade på deras data och sa att alla V50 ska ha blå kylarvätska och att ingen ska ha röd, men detta låter konstigt i mina öron eftersom min bil uppenbarligen har en typ röd / rosa färgad kylarvätska.

Så är det någon som vet med 100 procents säkerhet vad jag ska fylla på med på en V50, 2005 så vore jag tacksam. Ska jag byta ut allt till en blå eller använda röd som redan sitter i?

Jag vet inte om det finns flera olika röda kylarvätskor, i sånt fall har jag ingen aning vilken av dom som redan sitter i bilen eftersom jag aldrig fyllt på glykol på denna bil.
Det finns etylenglykol och propylenglykol. Bägge är färglösa, så vilken färg som glykolen har säger inte så mycket -- det är den färg som just den tillverkaren tyckte passade bäst. Det finns ingen standard som tvingar tillverkarna att använda en viss färg. I dag är propylenglykol vanligast eftersom den är mindre giftig, så det torde vara sådan.

Sedan finns det diverse tillsatser som kan finnas i glykolen. Dessa bör inte blandas.

Så eftersom du inte vet vad du har i bilen så är det en stark rekommendation att byta rubbet -- gärna med renspolning i mellan.

(Hade det varit blågrön kylarvätska hade jag utgått från att det var Volvo standar och hällt i mer av samma. Men nu är den inte blågrön...)
Exakt denna fråga hade jag med fast förra året. Sök gärna efter den :)
Min färg var dessutom gul. Tömde och spolade rent tills det bara var rent vatten som kom ut. Jag varmkörde motorn flera gånger för att verkligen få ut allt.

Inte värt att chansa tycker jag.
av pavan
Aha intressanta svar, så färgen talar inte om vilken typ det är, där ser man hur "mycket" jag kan om bilar.

Men då har jag ju inget annat alternativ än att byta allt eftersom det inte finns något sätt att ta reda på vilken typ som är i bilen just nu?

Då förstår jag varför säljaren i Volvo reservdels butiken sa att det ska vara blå, eftersom han antagligen bara pratade om Volvos egna kylarvätska och inte tänkte på / visste att det finns andra likadana kylarvätskor med annan färg. Hans svar gjorde inte saken lättare precis.

Vilket typ ska jag ha i då till min Volvo V50, 2005? Ska det vara en speciell av dessa två ovanstående eller går det bra med endera?

P.S Hur många liter går det i hela kylarsystemet om man ska byta allt? Kan ju kika i manualen men har intew tillgång till den just nu,
av pavan
Har nu införskaffat mig 5l koncentrerad Etylen glykol, undrar nu om det går bra att blanda med kranvatten med hårdhet på ca, 5-6 ?
Läste att kranvatten kan lämna utfällningar av kalken i vattnet när vattnet blir varmt?
Om det behövs mjukt vatten var får man tag på minst 5 liter sådant snabbt o smidigt?
av pavan
Så då har man gjort kylarvätske bytet, det tog mycket längre tid än vad jag räknat med, så som det alltid gör med såna här saker för mig. Tog typ 3 timmar och vart en saftig räkning hos OKQ8 "gör det själv hallen", 134 kr per timme, helt sanslöst pris per timme alltså, jag minns förr i tiden då kostade det 60 kr i timmen om jag inte missminner mig. Jag hade kunnat lämna bilen på en verkstad och få kylarvätskan bytt för samma pris och sluppit göra det själv.
Dock så sköljde jag igenom kylarsystemet med vatten 4 eller 5 gånger för att få bort så mycket som möjligt av den gamla glykolen då jag inte visste vilket sort som var i innan och när den var bytt senast? Jag vet att den inte var bytt på minst 3 år för det var så länge sedan jag köpte bilen.

Jag måste erkänna att jag använde vanligt vatten, dels för att OKQ8 macken hade slut på sitt batterivatten men också för att vattnet här i Norra Stockholm ska vara relativt mjukt och ännu mjukare under vinter halvåret samt att jag läst om massvis med folk som kör med vanligt vatten så jag tänkte att det kanske funkar. Denna glykol som jag använde ska bytas med 2 års intervall, hoppas att det inte hinner bli några kalk utfällningar eller dylikt?

Undrar bara över en sak, eftersom det efter spolningarna alltid blir en viss del vatten kvar i kylsystemet så kunde jag inte uppskatta exakt hur mycket den slutgiltiga blandningen vart, så för att vara på säkra sidan och inte få för mycket vatten så hade jag lite mer koncentrerad glykol i systemet. Jag hade heller ingen hydrometer eller vad det heter. Dock så hade OKQ8 en mätare som dom kollade åt mig med, han den anställde där sa att min fryspunkt ligger på -50 grader Celsius, är detta acceptabelt eller är det för koncentrerat?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]