Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#1025345
Hej,

Det börjar bli dax att titta på en ny bil och då är D3 eller T4 mina alternativ, men det förutsätter att automaten är lika fin som G8 som jag har idag, även om det kommer att saknas 2 växlar.
Är det någon som kan kommentera hur den "nya" Geartronic 6 fungerar i relation till G8?
Det jag tänker på är tidig lock-up och att det finns ECO+ med segling.

Jag skall försöka få tag på en testbil vad det lider, men tänkte kolla med den samlade Volvo-expertisen innan jag pratar med bilförsäljarna, som brukar sakna vissa kunskaper... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1025445
BennyL skrev:Hej,

Det börjar bli dax att titta på en ny bil och då är D3 eller T4 mina alternativ, men det förutsätter att automaten är lika fin som G8 som jag har idag, även om det kommer att saknas 2 växlar.
Är det någon som kan kommentera hur den "nya" Geartronic 6 fungerar i relation till G8?
Det jag tänker på är tidig lock-up och att det finns ECO+ med segling.

Jag skall försöka få tag på en testbil vad det lider, men tänkte kolla med den samlade Volvo-expertisen innan jag pratar med bilförsäljarna, som brukar sakna vissa kunskaper... :mrgreen:
Varför byta bort en fin kombination?
av BennyL
#1025709
Ibland får man inte välja ;-)

Byte av jobb = byte av bil. Kan inte få ihop budgeten med en T5 eller D4, därav behovet av D3 eller T4
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1025793
BennyL skrev:Ibland får man inte välja ;-)

Byte av jobb = byte av bil. Kan inte få ihop budgeten med en T5 eller D4, därav behovet av D3 eller T4
Taskigt läge :(
av BennyL
#1025875
Nja, så illa är det inte, en T4 räcker med än väl till mina transportbehov, men är som sagt nyfiken på hur lådan fungerar.
Just en T4 automat borde inte vara jättelätt att hitta som demobil, men en D3 automat borde vara enklare...
av JHg
#1026143
Jag provkörde en T4 med nya G6 automaten (dock i en V70). Men det var en trevlig upplevelse. Drog bra och växlade mjukt, inte så mycket slit i den heller. Hade jag köpt en ny V70 så hade det varit mitt val. Men efter 3 V70 tyckte jag att det var dags att pröva något nytt.
Användarvisningsbild
av V9097
#1026318
Hertsh skrev:Förlåt, men utbilda gärna en okunnig. Vad menar ni med "nya" Geartronic 6?
Vi enar den nya 6-stegade automaten som används till några av VEA-motorerna från och med modellår 2016. Den finns bland annat till T3, T4 och D3.

Jag tycker lådan funkar bra generellt, kört ett par olika V70 T4. Dock gör den ibland en seg växling från växel 2-3.
av BennyL
#1026399
Detl låter oavsett som om dén är mer rapp och modern i sitt sätt att vara, liknande G8?
Måste leta upp en demobil. Körde för övrigt en V60 D2 hyrbil, kändes som om även en sån skulle fungera... Ja, jag börjarbli gubbe :roll:
av permikael
#1027000
Jag har den “nya” 6 stegade lådan i våran D3:a.
Den växlar mjuk och fint, Eco + läge finns.
Lägger in 6:an i mellan 70-80, i 110km/h ligger motorvarvet på ca 2000.
Hade gärna haft 2 växlar till, men förbrukningen ligger på runt 0,5 blankt i snitt, absolut inget att klaga på.
ERS finns osv osv.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]