Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Håller inte med. Biltypen kräver mycket kraft och blir bara bättre med en motor som D5 eller även bättre T6.

Jag åker en gång i veckan i Tyskland nu för tiden och med D5 går det att hänga med i 3:e filen i 200 även om du ska köra motorn väldigt aggressivt.

D4 är inte samma sak. Jovisst med Polestar - men den fanns inte i dk när jag köpte och D5 i dk är närmast enda diesel som säljs och är inte mycket dyrare - speciellt som begagnad.

Har också haft en Toyota Avensis med 177 hk och manuell. Och inte den duger i 3:e filen heller pga. utväxlingen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte hur det är med XC70 D5 AWD, men min brorsa har en S80 D5 FWD MY11, och den tvärdör ju efter 170km/h, man vill ha en växel till att peta i för att den varvar för mycket för orka trycka på med oljemaskineriet. Hur är en XC70 D5 AWD då i dessa farter, den måste ju vara stendöd?

Visst, allt är relativt och alla har olika referenser, men ändå...
av prahna
Har knappt kört i 200km/h....och i Sverige kör jag bara i 120km/h...så 200km/h känns ganska onödigt för mig. Kan nog lägga Polestarpengen på något annat kul med familjen istället...
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Jag vet inte hur det är med XC70 D5 AWD, men min brorsa har en S80 D5 FWD MY11, och den tvärdör ju efter 170km/h, man vill ha en växel till att peta i för att den varvar för mycket för orka trycka på med oljemaskineriet. Hur är en XC70 D5 AWD då i dessa farter, den måste ju vara stendöd?

Visst, allt är relativt och alla har olika referenser, men ändå...
5:an går ju till +185 kmh och visst blir den långsam i 6:an - men den fortsätter rakt in i begränsaren (215 kmh på mätaren, 4150 varv). Så i xc70 har du perfekt utväxling - de andra modeller har för hög utväxling. Men även i 3:e filen i Tyskland blir det en viss tröghet i dom hastigheter - så det funkar okej.

Om jag åker på A1 och det inte är präcis rusningstrafik är jag i princip aldrig under 170 kmh och liggar därmed i 6:an hela tiden.

Har inte åkt T6 sedan jag åkte som testingenjör på Hällered 2004-2006. (Max 215 kmh på höghastighetsbanan) Visst den är helt annorlunda. Men poängen är ju att chassin tåler mycket mer kraft. Blir bara bättre med fler hk.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej Z28. Du har rätt - men tex Camaro är ju också en glidarbil - har åkt både V6 och V8 - och det funkar klart bäst med V8.

Det är ju inte bara hk - men också moment vid lågt varv och känslan av överskott som ger komfort.

V8 i Camaro har samma karaktär som Volvos V8. Där kan man prata om en fin motor.

Jag åkte på Hällered mest i V8 och kunde jämnföra direkt med T6 - och det var enorm skillnad även om de hade samma hk. Momentet på lågt varv i V8 (typ 1000 varv) var grymt och var perfekt för en snabb glidare.

Jag kanske bör kolla på en gammal S80 V8 även om jag inte gillar modellen.
av Z28
EjS skrev:Hej Z28. Du har rätt - men tex Camaro är ju också en glidarbil - har åkt både V6 och V8 - och det funkar klart bäst med V8.

Det är ju inte bara hk - men också moment vid lågt varv och känslan av överskott som ger komfort.

V8 i Camaro har samma karaktär som Volvos V8. Där kan man prata om en fin motor.

Jag åkte på Hällered mest i V8 och kunde jämnföra direkt med T6 - och det var enorm skillnad även om de hade samma hk. Momentet på lågt varv i V8 (typ 1000 varv) var grymt och var perfekt för en snabb glidare.

Jag kanske bör kolla på en gammal S80 V8 även om jag inte gillar modellen.
Jag tycker senare S80 V8 är fina, hade nog köpt en sån om jag inte behövde kombi. Sökte länge en T6 men hittade aldrig nån vettig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verdi skrev:På D5 så gjorde Polestar 0,1 sekunders skillnad så den är nere på 8,1 sekunder... Wow. vilket kraftpaket du har! .
Polestar till D5 beställer man inte för att kapa 0-100 med 0.1 sekund. Det är omärkbart och totalt slöseri med pengar.

Polestar till D5 beställer man istället för att man får 50 Nm till i hela mellanregistret på den manuella, och det märks verkligen ordentligt, mycket mera vrid, råstyrka och man behöver inte växla ned lika ofta.

Sen fattar jag inte varför Volvo alltid ska vara så grymt tröga, körde Passaten med 2 litersdieseln och Awd och den går ju som en raket, 0-100 strax över 6 sek med en småldiesel. Varför kan inte volvos vara lika snabb, det hade jag gillat.

Visst, vill jag acca skallen av mig kan jag köra min Supra eller min Italienska motorcykel men för det tycker jag inte XC70 bör vara undermotoriserad.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag har nu fått möjligheten att testa en XC70 D4 181 hk med Bsr = 245 hk/520 nm Har ni möjlighet att prova så lär ni tyvärr bli lika såld som jag..!

Det enda som gör mig tveksam är att det inte är Polestar då. Men vilken härlig motorgång det plötsligt vart på D4:an, vrid och fart!
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]