Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trebor
#1025418
Hejsan!

Har en 98:ans xc som låter lite illa när man svänger i låga farter! Låter som ett stödlager som börjar bli dåligt! Lätt å byta?
Och vart kan man hitta vilken månad sin bil är tillverkad?

Mvh Robban
av Trebor
#1025765
Inte hört nåt ljud alls när jag kör rakt fram, lr över gupp! Tycker mig har hört att det låter mest eller kanske bara när jag svänger vänster i låga farter!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1025774
Svårt att veta men det kan kanske vara drivknuten som håller på att ge upp, typ trasig damask som lett till att grus och annan skit har kommit in.
av Fritzell
#1026103
Som sagt misstänkta drivknutar. Ett klassiskt förslag är att med fully rattutslag åt höger och vänster köra iväg bestämt från att stå still. En vänstersväng ger mer tyngd på höger knut och vice versa men detta kan man inte lita på. Är ena damasken kass men inte den andra är det dock större chans att en av dom är i bättre skick.
Jag bytte båda yttre knutarna på min v70 i somras (biltema). Men den klonka både höger och vänster trots att det egentligen var den högra som var kass.

Ett generellt tips vid byte av drivknutar och framförallt biltemas är att de medföljande klämmorna är totalt värdelösa, köp riktiga lösa och dessutom några extra, det är lätt att dra sönder dom där tycker jag...

Att byta en yttre drivknut kräver en del då fjäderbenet måste skiljas från hjulspindeln och du behöver ny mutter/bult till navet samt nya sträckbultar till fjäderbenet. Sen tar du loss hela drivaxeln och sätter den i skruvstäd och gör knutjobbet.
I värsta fall åker man på o byta packbox på växellådan.

En del jobb med andra ord.
Sen är det en bra idé o kolla inre knutarna oxå. Är ju såklart inget fel i o byta drivaxeln komplett men då blir det betydligt dyrare.
av sensonic
#1026111
Nja, nu har jag ju bara gjort detta på min -00 och skiljer den sig något men inte väsentligt tror jag.

Men nä, behöver inte ta loss spindeln från fjäderben, går att vika undan spindel med fjäderben för att få loss drivaxeln/drivknuten.

Drivaxeln kan sitta kvar i bilen om du använder avdragare, finns på Biltema. Sedan får du ta det lite piano när du knackar på den nya knuten på axeln med en trä- eller gummihammare. Gäller så klart yttre knuten.

Sedan finns det en klassiker att man riskerar sära på inre knuten under arbetet och det blir inte så roligt.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av Fritzell
#1026169
Just därför och hög risk att få in fukt, grus m.m när man knackar och har sig samt trångt och eländigt att byta knuten på plats.
Mina knutar satt som berget på axlarna, hade aldrig gått isär utan att sätta axeln i skruvstäd.
Bara en rekommendation från min sida.....
av nissesvolvo
#1026177
Hissa upp bilen. Snurra på hjulet och håll andra handen på fjädern. Då känner man direkt vilken sida som problemet är på. Man känner minsta vibration.
av sensonic
#1026328
Fritzell skrev:Just därför och hög risk att få in fukt, grus m.m när man knackar och har sig samt trångt och eländigt att byta knuten på plats.
Mina knutar satt som berget på axlarna, hade aldrig gått isär utan att sätta axeln i skruvstäd.
Bara en rekommendation från min sida.....
Sant, beror på vilka möjligheter man har. Men en avdragare tycker jag drar av knuten snyggare än att banka av den. :) Min egentliga poäng var att man inte behöver lossa spindeln och därmed joxa med hjulinställning. Om du ändå lossar fjäderbenet från spindeln så gör först ett märke så du kan få tillbaka det på samma position.

Avdragare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000022654/
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]