Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har precis köpt en Volvo 240 1987.

Problemet är att vid gaspådrag måste man dra ur choken FULLT, annars rycker den och misständer. (smäller ordentligt)
Det bra att köra den utan choke om man smygkör, men så fort man ska gasa på eller köra i uppförsbackar så måste man köra med full choke.

Kan det vara att den får för lite bensin?
Kanske fel inställd tändning?

Mvh
Den får ju för lite soppa av nån anledning. De enda choke gör är ju att ge fetare blandning. Men sen kan de bero på diverse tjyvluft. Eller så får dwnninte in tillräckligt med bensin i motorn. Har du nåt filter på slangen? Ser de runt ut obfylls bra med bensin? Isf kommer de ju soppa till förgasaren sen kan de va skit i förgasare eller membranet som är trasigt. Eller nåt annat som är slitet
robinb3rgsten skrev:Den får ju för lite soppa av nån anledning. De enda choke gör är ju att ge fetare blandning. Men sen kan de bero på diverse tjyvluft. Eller så får dwnninte in tillräckligt med bensin i motorn. Har du nåt filter på slangen? Ser de runt ut obfylls bra med bensin? Isf kommer de ju soppa till förgasaren sen kan de va skit i förgasare eller membranet som är trasigt. Eller nåt annat som är slitet
Förra ägaren bytte förgasaren till någon kinamodell (känner inte igen märket iallafall), men jag har en strombergare i skuffen.. så man kanske skulle ha bytt till den.

Men jag ska iallafall kolla soppa filtret först och sen kanske prova ställa tändningen. Får jag inte till det då får jag väl byta till strombergaren. Tack för svaren iallafall.
Revvan skrev:Förra ägaren bytte förgasaren till någon kinamodell (känner inte igen märket iallafall)
Zenit och Stromberg gick ihop och blev senare uppköpta (eller i alla fall samgående) av/med Pierburg. Det är säkert en sådan du har. Det satt original på en del av dom sista "förgasar modellerna" från Volvo. Tror en del modeller (K??) hade en Solex förgasare också. Detta var precis i skarven när jag slutade som bilmek. och har en del "luckor" där.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Revvan skrev:Förra ägaren bytte förgasaren till någon kinamodell (känner inte igen märket iallafall)
Zenit och Stromberg gick ihop och blev senare uppköpta (eller i alla fall samgående) av/med Pierburg. Det är säkert en sådan du har. Det satt original på en del av dom sista "förgasar modellerna" från Volvo. Tror en del modeller (K??) hade en Solex förgasare också. Detta var precis i skarven när jag slutade som bilmek. och har en del "luckor" där.

Mvh
Lennart
Är det en B230K (Solex förgasare) så har jag för mig att tändningen inte går att ställa om på den motorn.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]