Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guinness
SvenB skrev:Nu har jag ingen så fin bil som du, men jag har ett trefasuttag i garaget. Kan man använda det till att ladda en sådan bil du har?
Volvon har bara 1-fas laddning, men du kan ju alltid använda en adapter så man får 16A schuko. Själv har jag dragit en separat matning på 16A direkt från elcentralen till ett uttag som jag använder, Max med Volvos orginalkabel är 13A.

Min bil står och laddar just nu, hämtade den hos handlaren i em och den var bara laddad för 12km när jag fick den.

Edit: En sådan här menade jag.. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
av Robban12
guinness skrev:
SvenB skrev:Nu har jag ingen så fin bil som du, men jag har ett trefasuttag i garaget. Kan man använda det till att ladda en sådan bil du har?
Volvon har bara 1-fas laddning, men du kan ju alltid använda en adapter så man får 16A schuko. Själv har jag dragit en separat matning på 16A direkt från elcentralen till ett uttag som jag använder, Max med Volvos orginalkabel är 13A.

Min bil står och laddar just nu, hämtade den hos handlaren i em och den var bara laddad för 12km när jag fick den.

Edit: En sådan här menade jag.. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/

Normalt drar man 3x1,5m2 kabel och så är det max 13A som man får köra på en fas. Jag har 3x2,5m2 kabel med 16A säkring. Man kan göra som du gjort också med 3fas uttag om man redan har det installerat så är det lika bra att nyttja.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle vilja ha en 3-fas CEE till 1-fas CEE-adapter. Alltså istället för så. Där så man får shuko skulle jag vilja ha CEE 16A. Då kan jag ladda med min CEE-kabel i 16A även från ett 3-fasuttag.. Fast kanske inte är så ofta man råkar på sånna..

På kontoret i Stockholm där jag är 1-2 ggr i veckan ska det sättas upp ett CEE-uttag åt mig. :)

Och Guinnes!! Grattis till bilen!!! :)
Nån tråd med bilder o så för den än?
Användarvisningsbild
av joel80
marwi skrev:Någon som vet hur mycket bränslevärmaren drar? Jag hade också stängt av den tills ganska nyligen då elvärmaren inte orkade få bort all fukt under från rutan under färd. Det blev också en markant skillnad i distans när jag drog på den då mera el kan nyttjas för räckvidd.
Såg din fråga här nu.. Och tror inte du fick nått mer specifikt svar på det än "hur långt är ett snöre". :)
Ca 6dl/h ska den dra om det är samma värmare som sitter i övriga dieselbilar.

Jag ska testa att slå igång den imorrn och se om jag får längre räckvidd... Kan ju vara värt det då jag tycker att det drar väldigt mycket diesel per km när den väl startar. Sista 3km hem idag blev på diesel. (redan efter 29km var det tomt idag! Men då hade defrosten fått gå lite p.g.a imma bak o stolsvärme samt rattvärme.. Så ska inte klaga allt för mkt.)
Dom tre km drog ändå bilen runt 0.28l diesel på enligt färddatorn! Alltså runt 0.9l/mil. Mycket tycker jag.. Men med kall motor och att den alltid i de lägena verkar börja ladda upp batteriet igen kanske det är normalt. (irriterande att det inte går att hinda den från att ladda..)

Vid längre resa där jag hade över 15km kvar på batteriet var förbrukningen mer normal på runt 0.6l/mil i motorvägsfart.
av kaec300
På min D6:a har dieselvärmaren dragit motsvarande ~0,15 l/mil under vinterhalvåret och ner mot 0,03 l/mil under sommardito. Jag stänger aldrig av den eftersom merparten av min körning sker på el och jag inte gillar att frysa.

Den totala snittförbrukningen för bilen, sedan december 2014, är 0,27 l/mil
Användarvisningsbild
av SvenB
Då kommer nästa fråga på detta med en bil jag gärna skulle vilja ha. Hur fungerar regenereringen på partikelfiltret på D5/D6 i Hybriden? Man kör ju, i bästa fall, ganska lite på diesel. I mitt fall skulle jag kunna köra på el helt och hållet hemmavid. På helgerna gör jag ofta en resa på 6 mil, där de sista 1-2 milen blir på diesel. Lika dant 6 mil hem där c:a 4 mil blir på el. Räcker detta för att regenerera partikelfiltret?
Användarvisningsbild
av joel80
kaec300 skrev:På min D6:a har dieselvärmaren dragit motsvarande ~0,15 l/mil under vinterhalvåret och ner mot 0,03 l/mil under sommardito. Jag stänger aldrig av den eftersom merparten av min körning sker på el och jag inte gillar att frysa.

Den totala snittförbrukningen för bilen, sedan december 2014, är 0,27 l/mil
Hur kan du se det? Eller är det en uppskattning du gör?
Har du då också räknat med domnhånger du förvärmt bilen med dieselvärmaren?

Sven, jag gissar att den tvingar bilen till att gå på diesel under de mil den behöver bränna ur filtret.. Men att det inte kommer behöva ske speciellt ofta om man kör mycket på el.

Har "hittat" ett sätt som funkar bra nu när jag vet att jag ska köra längre än batteriet klarar och vill spara el men inte ha i save-läget (som driver motorn hårdare för att ladda upp batteriet till ca 15-20km kvar.) Man lägger i manuellt växelläge. Det här kommer jag använda när jag kör motorväg och har gjort av med batteri så jag har kanske 10km kvar.. Det vill jag använda i stad när jag kommer fram. Men jag vill inte ladda upp batteriet under färd med extra förbrukning som följer.
Då lägger jag i manuell växel på motorvägen och låter den ligga i 6an tills jag närmar mig och saktar ner.. Då går jag över i automat och hybrid eller pure-läge! :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Precis, kör i manuellt läge (eller hybrid om det är kallt ute och du inte har värmaren på auto). Drygt men spar rätt mycket tror jag eftersom du kan välja att köra på diesel på höga växlar.
av kaec300
För att få det bästa ur Volvos hybrid så hjälper det att ha en Aspergersliknande personlighet och föra noggrann körjournal. Jag laddar ner körjournal (Excel) månadsvis och jämför den faktiska bränsleförbrukningen (bränslekvitto) med journalens. Bilen mäter ju inte dieselvärmarens förbrukning utan endast bilens dito. Skillnaden mellan de två är alltså en rimlig mätning av dieselvärmarens förbrukning även om den inbegriper en viss felmarginal i bilens egen mätning.

Som jag sa så vägrar jag sitta och frysa i en ny bil och stänger därför aldrig ner dieselvärmaren. Den får leva sitt eget liv. Jag ser till att alltid förkonditionera bilen före avfärd, i inomhusläge, eftersom jag har tillgång till eluttag, både hemma och på jobbet. Under de korta körsträckor som är vanligast för mig hinner inte dieselvärmaren förbruka så mycket bränsle.

I dagsläget är det 80 dagar sedan senaste tankningen. Med 8 liter diesel kvar i tanken kanske jag kan klara mig till 90 dagar innan det är dags att leta efter bränslekortet igen.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ja lite asperges har vi nog allihopa som håller på såhär.. :D
Men du förutsätter alltså att körjournalens siffror på förbrukning är korrekta? Jag som kört min V70 med extravärmaren avstängd både vinter och sommar (men kört förvärmaren under vinter) har ju märkt att det är skillnad på körjournalens/färddatorns siffror även på sommaren då värmaren inte körs alls. Förändringen till vintern är faktiskt mindre än felmarginalen under sommaren...
(Har fört in varenda tankning och mätarställning i en app under de tre år jag körde min V70 D3, och även antecknat vilka tankningar jag använt värmaren. Skillnaden i förbrukning är förvånande små. Delvis p.g.a att jag hade 16" och smalare däck på vintern... det verkar ha gjort mer för förbrukningen än vad jag "förlorade" på värmaren.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]