W.A.P.E. skrev:
Jo det var ju en tidig tanke när man såg bakluckan.
Jag gillar verkligen sedaner, men som svensk har man ju svårt att se existensberättigandet i denna bilen. Hoppas de kan hitta köpare på en överfylld marknad.
Volvo säljer i princip bara sedaner och SUV i Kina och USA. Som är betydligt större marknader än Sverige. Så vad menar du med att den saknar existensberättigande? Snarare är det väl V90 som först skulle dömas som överflödig då kombimodellen bara säljer bra i Europa. Och visst, man säljer en del kombibilar i Sverige, men utan en stor sedan är man borta på den internationella marknaden om man inte aspirerar på att konkurrera med Kia och Dacia på världsmarknaden. Skall man konkurrera med Mercedes, BMW, Audi och Jaguar, då gäller sedan.
---
Tyvärr kan jag inte riktigt dela förtjusningen. Snygg från sidan, okej från fronten sett (den där stora "blaffan" till grill är ohygglig fortfarande), men hemsk bakifrån. Hur fan tänkte man med baklyktorna? Nej, man skulle fortsatt lite på traditionen med lyktorna som man gjorde på XC90. Den faller verkligen på bakpartiet. Och så ogillar jag fortfarande att det inte finns manuella reglage i bilen ens som tillval. Den där inbyggda surfplattan kommer behöva bytas ut efter några år och det kommer inte bli billigt. Visserligen är det för mycket teknik i alla nya bilar, men man kunde i alla fall låta mig betala extra för att slippa ha en såndär ipad i instrumentpanelen. Positivt är dock att bakdelen verkar vara ganska fyrkantig, det borgar för gott lastutrymme.
Baserat på detta intryck så vet jag inte riktigt hur Volvo kommer vara något jag kör i framtiden. Visserligen börjar alla göra fula bilar numera. Mercedes nya modeller är horribla, Range Rover har inte sett bra ut på många år, Audi har jag aldrig gillat. Det börjar bli svårt att hitta en bil som är båda praktisk, komfortabel och konservativt designad. Land Rover Defender hade varit ett alternativ om det inte vore för att den har absolut noll komfort.
Men det är kanske en fråga om att vänja sig. Jag tyckte S80 generation 1 var hemsk bakifrån när den kom också. Idag äger jag en sådan och har inga synpunkter. Det är nog en fråga om att vänja sig.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.