Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Har en 2008 XC70, 3.2 med strax över 14100 mil på mätaren.
Är helnöjd, snittförbrukning sedan ca 4 månader 1,03/mil vilket jag tycker är helt ok på denna bilen.
Automaten växlar mjukt och skönt, är driftsäker så här långt. Det är ju ingen racerbil men bara älskar denna bil.
av Jonnybcool
Har en V70 D4 Vea Summum manuell 2015 och har haft den sen ny, hämtades ut 1 Juni i år och har nu precis passerat 1600 mil. Första dieselbilen jag äger och är jättenöjd hittills. Enda jag haft den inne för är oljeläckage och det skall vara åtgärdat förhoppningsvis, har haft problem med ryckig gång också men har inte uppkommit på ett tag nu och inget verkstaden kunde lokalisera. Betyget blir 4.
Användarvisningsbild
av the_dolph
V70 T6 2011 Polestar uppdatering. Mycket nöjd med bilen. 9000 mil. Med dämparen på advanced, S läget på aut lådan och tyngsta motståndet på styrningen går den den som ett skott. Lätt att glömma hur snabb den är. Betyg 5 av 5.
av jmk
V70 2.4D 175hk 2010 med 14800 mil och kört ca 3500 mil.
Bruks volvo jag haft tidigare är ett par 855, V70 R -98, och V70 2.4 170hk -02. Bara bytt slitdelar på dessa men min nuvarande hr stora kvalitets problem. Knarrar i inredning, sladd i motorrum skaver hål på vilket lägger motorn i safemod med maxfart på ca 70km/h. Brandt tar 5 veckor på sig att hitta och byta sladd som kostar 1800 med jobb.
Hyrbil på semestern för ca 12000 kr! Sen varje vinter går inte bakdörrarna att låsa med dosan, kostnad för uppdaterade låskistor som inte fryser ca 5000 kr. Bakluckan kan ibland sluta gå att stänga ett par veckor för att sen bli bra i ett halvår. Brandt hitta inget fel vid felsök, man får ju boka 3-4 veckor fram och då försvinner felet. Dörrhandtag är tröga och men får ta isär och smörja med jämna mellanrum.

Ja denna Volvon är riktigt go att köra men har stora kvalitetsproblem på detaljer. Har aldrig haft någon bil så mycket på verkstad. 1 av 5 möjliga!
av qsecofr
V70 my 11, automat, afv (gas/bensin) 16000 mil drygt. Kör på gas hela tiden, känns riktigt bra miljömässigt. Dock så tappar man runt 30% kraft ur motorn vid gasdrift har jag för mig att jag har läst. Märks inte så mycket då det i grunden är en 2,5ft så kraften räcker och blir över tycker jag.

4 av 5 poäng.
Användarvisningsbild
av sthlm
Lite tidigt att uttala sig när man bara rullat en månad i bilen men än så länge är det bara positivt.
V70II D5 Summum AWD -13 Polestar (uttagen -12) som rullat 16.000 mil.
Jag har full koll på historiken och visst har det varit mjukvarustrul, en ballast och länkarmar på dessa mil.
Men att gå från en 2,5T -04 som sörplade soppa som om man hade hål i tanken till att jag måste köpa algmedel och slå i för att jag tankar så sällan känns helt OK.
Användarvisningsbild
av EjS
Xc70 d5 2011, 20000 mil.

Betyg 5

Bara oljebyte och inger annat. Första bilen som gått 20000 mil utan att kosta.

Åker mycket tärrang och har varit på Nürburgring och Jyllandsringen.

Den blir lite stressad när vägen inte är jämn pga. dämpningen. Men annars är den väldigt neutral när det går undan.

Motorn är bra i vardagskörning men hopplös när det gäller bana (stora turbon är långsam).

Har kanske fått möjlighet att lämna in bilen (tjänstebil) så sneglar nu på en beggad T6.
av mattish
V70 MY13 D2 Powershift

Nöjd med bilen, inga större problem.
Ett bränslefilter bytt i förtid och länkarm fram bytt efter inte gått genom besiktningen.
Rullat 8000 mil.
Trång i baksätet jämfört med konkurrenter (på längden) bredden är mycket bra.
Bekväm långfärdsbil!
DSG-lådan något slö jämfört med Passaten.

Något som är riktigt bra med Volvo är Personlig servicetekniker.
Leafs skrev:
Totalt sett nöjd. Motorn är klart underskattad och räcker till för vanlig körning, dock inget man hänger en husvagn bakom.
Håller med förutom att det går utmärkt att hänga på husvagnen efter. Strax över 1400kg på kroken var absolut inga problem.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]