Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1024804
Frrla skrev:tändmodulen är faktiskt känd för att bara totalt stendö.

Då kanske man beställer sig en. Och om det är den så får man köpa en till och ha med i handsfacket så man kan byta om den dör någon annan gång.


Bränsle kommer fram.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan ... 0-940.html

Denna borde väll passa trots att det inte står B200k? -_- Min är åxå 7 polig vill Jag minnas, måste räkna innan Jag beställer.


Tack för svar.
#1024825
jag kan inte svara på om det är samma eller inte. men jag vet att det är olika för förgasaren, 88a och 88b modellen eller turbomotorn från 940?
Det finns iaf 2 olika och det är viktigt att siffrorna stämmer överens på dem. iaf om man ska ta från en annan bil. de är möjligt att alla "nya" passar endå eftersom de kanske är gjorda att passa alla. jag vet som sagt inte det. köpte min på biltema iaf när den totaldog. och de fungerade sen. fanns 2 olika att välja på tror jag.

om hallgivaren dör. och man nu har en sådan brukar det väll oftast bli när den är varm. så brukar dom starta igen när den är kall och gå ett tag tills värmen stör ut den? själva tändmodulen brukar dom dö när som helst eller är det inte vanligare att dom falerar just i värme också? jag bara spekulerar här om någon vet så kan det kanske hjälpa någon i framtiden tänker jag.
#1025562
Rådlös skrev:Du lånar en likadan [tändspole] av någon sympatisk bekant. Den kan du fästa provisoriskt med tejp eller buntband och bara flytta över kablarna för att testa.
Har du ingen bekant med en motsvarande 240 och ledig tändspole så blir det att kolla på någon bilskrot. Dom har ju förmedling från hela landet numera. https://www.bildelsbasen.se/
Det fungerar inte att fästa tändspolen provisoriskt med tejp eller låta den ligga löst. Tändspolen måste vara jordad för att fungera, dvs dess hölje måste vara i kontakt med bilens kaross. I klammern som håller fast tändspolen brukar finnas en speciell skruv som är till för att skapa kontakt mot höljet. Det tar ju bara en minut att montera den i klammern, så man kan lika gärna göra det.

Ett sätt att felsöka lite ytterligare är att koppla in en testlampa istället för tändspolen (dvs lossa de två flatstiftskontakterna på tändspolen och koppla in lampan mellan dem). Om lampan blinkar när man kör på startmotorn så fungerar tändmodulen etc. Om den inte blinkar så får man felsöka "före" tändspolen. Det går bra med i princip vilken 12 V glödlampa som helst, och det gäller oavsett vilket tändsystem bilen har.
#1025569
NilsO skrev:
Rådlös skrev:Du lånar en likadan [tändspole] av någon sympatisk bekant. Den kan du fästa provisoriskt med tejp eller buntband och bara flytta över kablarna för att testa.
Har du ingen bekant med en motsvarande 240 och ledig tändspole så blir det att kolla på någon bilskrot. Dom har ju förmedling från hela landet numera. https://www.bildelsbasen.se/
Det fungerar inte att fästa tändspolen provisoriskt med tejp eller låta den ligga löst. Tändspolen måste vara jordad för att fungera, dvs dess hölje måste vara i kontakt med bilens kaross. I klammern som håller fast tändspolen brukar finnas en speciell skruv som är till för att skapa kontakt mot höljet. Det tar ju bara en minut att montera den i klammern, så man kan lika gärna göra det.

Ett sätt att felsöka lite ytterligare är att koppla in en testlampa istället för tändspolen (dvs lossa de två flatstiftskontakterna på tändspolen och koppla in lampan mellan dem). Om lampan blinkar när man kör på startmotorn så fungerar tändmodulen etc. Om den inte blinkar så får man felsöka "före" tändspolen. Det går bra med i princip vilken 12 V glödlampa som helst, och det gäller oavsett vilket tändsystem bilen har.

Tack för ett bra svar. ! Men hurdan lampa ska man använda? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022293/ Sån har Jag, det borde funka i stället för glödlampa?
#1026004
Nu funkar 244 igen!! :P

Ny tändmodul från Kl racing monterade Jag, funkade trots att det stog för B230F,

Vad var det vita 'kletet ' som medföljde? Min gissning är någon kylpasta? Vart ska Jag kleta det? Behövs det? på gammla var det kletat på aluminiumet på baksidan, är det så det ska vara, är det viktigt?
#1026010
Om det är kylpasta så skall det vara mellan aluminiumplåten och själva elektronikboxen. Om elektronikboxen redan sitter fast i aluminiumplåten (?), så skall det vara kylpasta mellan aluminiumplåten och karossplåten. Alltså där du monterar den. Kylpastan har goda värmeledande egenskaper och den skall leda bort värmen.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]