Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jenseman3
hallå har införskaffat mig en 245a som hade trasig toppackning byttade den och monterade istället en 531 topp när jag endån var i farten efter detta startade bilen endån inte. visade sig att min bränslepump också var trasig efter bytet startade bilen men gick dåligt på tomgången byttade två spridare sen gick den fint på tomgången.

bilen går nu bra på tomgång och när man kör iväg tills man kommit 100m cirka då dör han tvärt vid fullgas och hackar kraftigt vid halv gas det går att ta sig tillbaks om man är försiktig med gasen.
har byttat följande utan resultat
-lmm
-tändkablar
-tändstift
-bränslefilter
-bränsle och tändboxen

kollat bränsletryck
komptestat
kollat tändstiften - svartsotiga
kolat felkoderna men får fram 1-1-1 på bägge

nån som har en teori så e det bara att slänga fram den tacksam för allt
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat så det är en exakt likadan box? Med några få undantag måste man ha en box med samma nummer. Prova annars att koppla bort Lambdan, då går motorn in i "limp home mode" och fungerar efter ett förprogramerat program. Prova kanske att skruva bort lambdan och kör en liten runda utan. Kanske katalysatorn tagit skada av att toppackningen varit trasig och blivit tät, då borde den gå bättre men den bortskruvad. Detta är bara lite gissningar, inget jag har (behövt) prova själv. Prova först att "känna" bakom avgasröret, det ska "puffa" ut ordentligt med avgaser redan på tomgång. Det kan ju t.o.m vara så att toppackningen havererat p.g.a tät katalysator

Mvh
Lennart
av jenseman3
nä var inte exat samma men har de någon skillnad borde ju va samma men det känns inte som det skulle va boxen. ska prova koppla bort lamdamätarn och se till katalysatorn imoron tack för tipset
av Rådlös
I dom absolut allra flesta fall är det "hyperviktigt" att det är samma boxar till motorerna vid byten och reparationer. Varje bilmodell, även inom samma fabrikat, har ju sina egenskaper. Detta för att bl.a kunna hålla dom förprogrammerade inställningarna och då kunna resultera i Lambda 1. Stämmer inte dom parametrarna med vad boxen "förväntas" göra i dom olika situationerna, så är det tämligen självklart att motorn inte fungerar som den skall.
Så leta upp rätt box till att börja med.
Bara som en beskrivning om vad det handlar om: Nyligen hade en frågare fundering om att (byta ner sig) konvertera en insprutningsmotor till förgasarmotor. Vi fick då tillfälle att berätta lite, en bra förgasarmotor kan reglera olika körlägen i fyra olika situationer. Ett omodernt insprutningssystem som K-Jet klarar av att reglera motsvarande i ca 1 500 olika situationer. LH 2.4 som du har klarar motsvarande ett par hundra tusen olika situationer!
Detta kommer sig av att dom olika boxarna är så precist avstämda och kalibrerade för just den aktuella motorn som dom levererades med. Därför skall du inte tänka att "Det går säkert lika bra med denna boxen. Det är ju bara en siffra som skiljer!"

Sedan kan det finnas några enstaka boxar som passar i två olika motorer, men då har dom högst troligt en gemensam konstruktionsdetalj som gör dom likvärdiga på just den punkten. Så LennartE har säkert rätt, men han har en hel del erfarenhet också.
av jenseman3
ok då får man få fatt i en sån då man har provat det mesta nu. byta lamdason utan framsteg. vilken box skulle jag provat med tänd eller bränsleboxen.
börjar bli tröt på den nu då det känns som man provat det mesta
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]