Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Modellinfo:
Fabrikat VOLVO
Modell V70 (III)
Typ 2.0 F
Årsm. 2008
Reg.datum 20080319
Tillverkad 200802

Hej, jag var och bytte hjulen på bilen och fick rådet att byta bromsskivor och belägg för bakre hjulen då den vänstra bakre hjulens är i akut behov av utbyte. Redan under besiktningen året innan så sade kontrollanten att den vänstra bromsskivan var i sämre skick än det vänstra, minns ej exakt hur han uttryckte sig men som jag förstod det så var det ojämn bromsverkan och belastning för de olika sidornas bakre hjuls bromsskivor i övrigt var bilen i bra skick. Jag fick däckskiftet utfört hos en Meca-verkstad och prisförslaget från dem landade på 3800 kronor för material och arbete (material från Skruvat.se vill jag minnas att delarna letades upp hos vid begäran av prisförslag), Bilia tillfrågades och deras prisförslag landade på 5173 kronor (utöver kostnaden för service som jag tänkte utföra hos Bilia för 2695 kronor).

Men jag tänkte att jag skulle kolla in priser för materialen på nätet och då speciellt hos tyska aktörer som ska tillhandahålla kvalitativa produkter för bra priser. Så jag kom över Autoteile och spanade in priserna för delarna och det verkade oerhört billigt, skulle jag sedan utföra arbetet med att byta ut dessa delar hos en lokal mindre verkstad jag känner till så skulle totalkostnaden landa på kanske hälften av det Bilia exempelvis skulle ta och även en bit billigare än Meca. Jag läste även på att Volvo bilar med elektronisk handbroms ska ha belägg och skivor ämnade för dessa och att dessa hos större verkstäder kopplas till en dator som får "något" i rätt läge, men att detta kan även uppnås manuellt med ett eller två extra moment.

Så jag skapade mig ett konto här (smygläst en hel del, speciellt när bilen införskaffades som ett begagnat exemplar för 2 år sedan) och denna tråd för att få lite hjälp på traven. Ska jag kanske välja något av förslagen från Meca eller Bilia? Eller bör jag plocka hem reservdelar och få dem monterade hos en mindre lokal aktör? I sådana fall undrar jag ifall någon av följande produkter hos Autoteile är bra för vanligt pendlande till och från jobb?

Edit: Skulle tro att jag har solida bromsskivor för framhjulen, byttes av förre ägaren och kanske bör jag ta och gå igenom alla hans kvitton som han hade samlat.

Bromsskiva
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/6100/
Bromsbelägg
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/6100/
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite. Jag har nog aldrig handlat av just den sidan, men från många andra företag i Tyskland och det har alltid fungerat bra!
Jag fick det intrycket jag med, att Ate tillverkar kvalitativa produkter. Förvisso fanns det Bosch belägg och skivor men för vad jag kunde se högre priser. Vad tror du om ventilerad kontra solid bromsskiva (nämligen första gången jag stött på detta fenomen)?

Funderar på att svänga förbi den lilla lokala verkstadsaktören jag hade i åtanke att montera delarna hos och få honom att kolla av ifall delarna faktiskt är aktuella för bilen, så jag inte beställer hem allt som ej går att få på bilen. Men även för att höra med mekanikern ifall han tror att de klarar av att hantera de extra stegen som kan utföras manuellt som vanligtvis ska göras via en dator kopplad till bilen, p.g.a. den elektroniska handbromsen.
Cox skrev:Volvo org skivor och belägg kostar ca 2800 kr
Japp 2800-3000 något, jag fick ihop en kostnad för Ate-delarna från Autoteilemann.de för 131,81 euro vilket blir enligt Google valutakonversion ca. 1215 kronor. Sedan var det tal om frakt till Sverige för under 200 lappen vill jag minnas att jag såg. Går det att få kvalitativa produkter för ett bra pris och kompetent utfört arbete för en billig peng även där, så ska jag försöka jaga just det. Därför jag valde att skapa tråden för att få lite mer information och även skriva av mig själv, för att kunna reflektera över mitt val. Skulle det visa sig att arbetet helst bör utföras med hjälp av en dator så är jag villig till att betala Bilia 5173 kronor för orig. delar och ordentligt utfört arbete av en större aktör som Bilia ändå är och deras datorer inkopplade. Men då får sig Bilia en intäkt där från mig endast på en summa nästintill 8k med servicen inräknat (och då ej allt övrigt som kan komma att tillkomma), skulle vara något mer okej ifall jag hade varit aktieägare av Bilia. Men så är ej fallet. :)

Edit: Funderar dock på ifall Volvo inte har lite fler krav på sina orig. produkter, speciellt det som berör säkerhetsaspekten. Exempelvis så att resultatet av detta blir att dessa orig. klarar av väta, snö och rosten bättre än Ate.

Edit2: Dock verkar Autotelemann vara en seriös aktör faktiskt, togs med hos Tekniken Värld när de skulle jämföra priser på reservdelar i Sverige kontra Tyskland; http://teknikensvarld.se/svenska-rovarp ... en-118338/
Autoteilemann.de är en reservdelsfirma som blivit en stor succé i Tyskland. Man säljer omkring en halv miljon delar per år och omsätter 12 miljoner euro. Kännetecknande är öppenheten med information. Du får veta i klartext vilket företag som har tillverkat delen. Dessutom anger Autoteilemann vilka andra modeller som delarna passar till. Till exempel att en viss styrled till Volvo V70 också passar Ford Mondeo och S-Max.
Har man normal mekarvana och vederhäftig egen verktygsuppsättning är det ingen konst att byta skivor och belägg på egen hand. Även om man har eldriven parkeringsbroms. Blir rätt bra timpeng, efter skatt, jämfört med att betala en verkstad för jobbet. Jobbet kräver inte lyft, det går bra med domkraft.
Tänk på att du får rätt skivor och belägg, så du inte råkar klicka hem för icke elektrisk parkeringsbroms.
Jag brukar köpa på bildelaronline24 bland annat, leveranstiden har gått från 3 dagar till 8-9 dagar på de 2 åren jag handlat där, så det tar sin tid tyvärr.

Mister-auto har så du kan beställa med expressfrakt, men senast jag beställde där slutade det i total katastrof.
Beställde 2 skivor och 2 belägg. Expressfrakt.
Fick 1 skiva och beläggen "slut på skivor..."
Fick löfte om 2 andra skivor och kreditering av frakten samt att dom skulle skicka det express samma dag; tog typ 2 veckor innan jag hade grejerna "problem på lagret"
Och det var bara ett utdrag ur storyn.
Så extremt dåligt.
Mitt tips är bildelaronline24, det tar tid men det blir alltid rätt, de ringer om nåt saknas, och kan hjälpa dej direkt på hemsidan.
Ate är inga dåliga bromsar. Tillverkar belägg, skivor och ok till många biltillverkare sedan länge. Bli inte förvånad om dina original bromsok är märkta "Ate", de var iaf tidigare leverantör till både Volvo och Saab. Motståndskraft mot rost behöver du knappast bekymra dig över.
Ate ägs sedan 1998 av Continental Automotive Systems i en grupp där även VDO och Teves (tidigare del av ATE) ingår.
Man är näst störst i världen på ABS och ESP-teknik, så bromsar kan de.
MarcusJ skrev:Ate är inga dåliga bromsar. Tillverkar belägg, skivor och ok till många biltillverkare sedan länge. Bli inte förvånad om dina original bromsok är märkta "Ate", de var iaf tidigare leverantör till både Volvo och Saab. Motståndskraft mot rost behöver du knappast bekymra dig över.
Ate ägs sedan 1998 av Continental Automotive Systems i en grupp där även VDO och Teves (tidigare del av ATE) ingår.
Man är näst störst i världen på ABS och ESP-teknik, så bromsar kan de.
Tack för informationen, känner mig nu mer trygg med ett eventuellt köp av de Ate-produkter jag tidigare länkade.
apersson850 skrev:Har man normal mekarvana och vederhäftig egen verktygsuppsättning är det ingen konst att byta skivor och belägg på egen hand. Även om man har eldriven parkeringsbroms. Blir rätt bra timpeng, efter skatt, jämfört med att betala en verkstad för jobbet. Jobbet kräver inte lyft, det går bra med domkraft.
Jag har ju tyvärr inte det, inte heller har jag riktigt en domkraft, pallbock eller liknande. Går förvisso att gå till en gör det själv-hall med lyft hos lokala OKQ8-macken, men med tanke på hur lång tid (100 kr i timman att befinna sig i hallen) det skulle ta för mig att utföra arbetet säkert så hade jag inte direkt sparat in så värst mycket pengar på arbetet om inte till och med gått back. :D
TommyP86 skrev:Tänk på att du får rätt skivor och belägg, så du inte råkar klicka hem för icke elektrisk parkeringsbroms.
Jag brukar köpa på bildelaronline24 bland annat, leveranstiden har gått från 3 dagar till 8-9 dagar på de 2 åren jag handlat där, så det tar sin tid tyvärr.

Mister-auto har så du kan beställa med expressfrakt, men senast jag beställde där slutade det i total katastrof.
Beställde 2 skivor och 2 belägg. Expressfrakt.
Fick 1 skiva och beläggen "slut på skivor..."
Fick löfte om 2 andra skivor och kreditering av frakten samt att dom skulle skicka det express samma dag; tog typ 2 veckor innan jag hade grejerna "problem på lagret"
Och det var bara ett utdrag ur storyn.
Så extremt dåligt.
Mitt tips är bildelaronline24, det tar tid men det blir alltid rätt, de ringer om nåt saknas, och kan hjälpa dej direkt på hemsidan.
Tack för tipsen, jag tar och kollar in dessa hemsidor med. Men vad tror du om Ate's skivor och belägg som jag länkade till i trådstarten? Min tolkning (åtminstone med Google Translate som grund) är att dessa skulle passa på min bil och båda är för Volvo V70 från 2008 med elektronisk handbroms och ventilerade (och från vad jag såg mått som verkar vara standard och bör passa mina däck som är på 16-17 tum i storlek), förvisso såg jag att det fanns ett par Bosch skivor och belägg som endast var för V70 från 2011 (edit: stod tydligen till årsmodell 2011) och framåt men jag tror att jag plockat ut korrekta delar.

Länkar dem igen (jag använder mig av Google Translate för översättningen):
http://www.autoteilemann.de/ate-scheibe ... 736-2.html
http://www.autoteilemann.de/ate-bremssc ... 259-1.html
hasse77 skrev:
Wizzman skrev:Ate är mycket bra grejer, originalkvalite. Jag har nog aldrig handlat av just den sidan, men från många andra företag i Tyskland och det har alltid fungerat bra!
Jag fick det intrycket jag med, att Ate tillverkar kvalitativa produkter. Förvisso fanns det Bosch belägg och skivor men för vad jag kunde se högre priser. Vad tror du om ventilerad kontra solid bromsskiva (nämligen första gången jag stött på detta fenomen)?

Funderar på att svänga förbi den lilla lokala verkstadsaktören jag hade i åtanke att montera delarna hos och få honom att kolla av ifall delarna faktiskt är aktuella för bilen, så jag inte beställer hem allt som ej går att få på bilen. Men även för att höra med mekanikern ifall han tror att de klarar av att hantera de extra stegen som kan utföras manuellt som vanligtvis ska göras via en dator kopplad till bilen, p.g.a. den elektroniska handbromsen.
Normalt sett är det ventilerade skivor fram och solida bak på de flesta bilar, men i din länk verkar det ju vara ventilerade skivor bak. Jag har inte tänkt på hur det är på min v60.

Jag kan kolla sen när jag är vid en dator, har bara mobilen nu. Jag brukar kika på autoexperten och mekonomen genom att knappa in regnr och se vad de har för alternativ, sedan jämföra mått.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]