Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Tomtebloss XL?
Jag såg för många år sedan en som drog ut övre/främre locket över batterierna på en Scania. Locket spårade ur och ramlade ner på pluspolen. Blev rätt bra fart på fyrverkeriet. Tur killen inte hade näsan inne över locket.
av andersuw
Alexas skrev:Enligt Vatras batteriguide ska det sitta ett 70 ah AGM-batteri i en XC70.
Ja 70 Ah AGM sitter standardmonterat de nyare årsmodellerna av V70/XC70 om man har automatlåda. Med manuell låda är det 70 Ah EFB istället.

I min gamla V70 T5 -02 med bensinvärmare satte jag i ett Varta Ultra Dynamic 95 Ah AGM (största modellen som går in) för sju år sedan och har inte haft några problem sedan dess, trots ganska flitig värmarkörning på vintrarna, huvudsakligen korta körsträckor, och utebliven underhållsladdning (eftersom jag saknar praktiska möjligheter till det senare). Det är första senaste veckorna som jag fått indikationer på att det möjligen är dags för byte nu. Är dock inte säker på diagnosen ännu. Skulle jag byta batteri i någon av mina bilar idag skulle jag nog satsa på Biltemas AGM av största modell.
av jmk
I min v70 2,4D -10 var jag tvungen att byta batteri förra året då den dog efter ja kört värmaren. Kör korts sträckor men funkar fortfarande bra. Köpte volvo orginal 90 mh. Läste nånstans att ett batteri som en gång laddats ur kommer aldrig få tillbaka samma kapacitet.
av Rådlös
Det stämmer, ungefär, med att batterier som har laddats ur inte blir vad dom har varit. Ett batteri som blir urladdat tar skada! Hur mycket etc. etc. beror på hur mycket urladdat det blev och hur länge det inte fick någon återladdning. Det är ganska lätt att ha ihjäl även ett fabriksnytt batteri på nolltid med vanvård och utebliven laddning.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]