Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Hur har emblemet hamnat i det där tillståndet på en nästan ny bil? :shock:
Stark avfettning o högtryck ?
Användarvisningsbild
av chasba
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Hur har emblemet hamnat i det där tillståndet på en nästan ny bil? :shock:
Alle andre emblemer og dekaler i motorrommet ser helt urørte ut, men det kan selvsagt være at ved hyppig bruk av (sterke) kjemikalier og høytrykk vil emblemet på motorkåpen ødelegges. Derimot er det interessant om Volvo har sett at dette er et problem (derav ev. servicebulletin), at det i det hele tatt er et dekal der som vil ødelegges ved vask over tid. Bilen ble utlevert i juni 2014.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
Låter som en rimlig hypotes. Den fråga som återstår är hur Volvo kunde glömma bort att verifiera att emblemet tålde sån't. :wink:
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Om du inte får det på garanti och anser att ett nytt är för dyrt så hade jag nog gått lös på emblemet med
någon sorts borste och ev kemikalier för att få bort de sista resterna av det silvriga. Det blåa verkar ju ha klarat
sig rätt bra och genom att ta bort det skadade så kanske du kan skapa en egen design på emblemet med blått och
vitt. Inte helt original, men det bör se bättre ut än vad det gör nu.
av Volvo_S60
Jag fick mitt bytat på garanti för två veckor sedan utan problem.
Se till så att verkstaden beställer till rätt motor bara :-)

Det gamla tar man bort med 4 torx och det nya trycker man fast. Borde inte kosta särskilt mycket för dom som inte har garanti kvar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev:
patnil68 skrev:Från MY16 har emblemet försvunnit på kåpan. Då står det endast "VOLVO" med upphöjd text.
Var tvungen att kolla. Inte alls lika snyggt. Ser budget ut
Så verkar dock inte fallet vara på alla motorvarianter...

B4204T11:
http://www.bildelsbasen.se/67-W1289542.html

D4207T9:
http://www.bildelsbasen.se/67-W1281995.html

Och kåpan till TS motor för 400 SEK:
http://www.bildelsbasen.se/30-W755129.html
Användarvisningsbild
av palmqvist
Tror det är på VEA motorn som emblemet är borta jag har det på min D4 AWD MY16, även oljepåfyllningen e flyttad på den bilden
av prahna
Om du inte får ett nytt på garantin så hade jag struntat i det. Om du nu inte tävlar i bilputs så är det väl bara du och möjligen din servicetekniker som någonsin kommer att se det där märket?
Användarvisningsbild
av chasba
En liten oppdatering:

Min lokale Volvo-ÅF byttet i dag ut min gamle motorkåpa med en ny. Kåpan er akkurat samme type med hvit emblem osv. Dette er en garantisak. :)
av andersuw
chasba skrev:Min lokale Volvo-ÅF byttet i dag ut min gamle motorkåpa med en ny. Kåpan er akkurat samme type med hvit emblem osv. Dette er en garantisak. :)
Trevligt att höra att det löst sig utan problem. Hoppas det nya emblemet håller bättre än det gamla. :-)

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]