NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har haft lite problem att starta min bil. jag har fått starta den med startkablar och sen kört en sträcka och då startar den utan problem.
Min granne sa att bilen har larmat (blinkat) till och från de sista dagarna. jag har också mätt batteriet den hade 14,8 V med motorn igång och 13,2 V efter att stängt av och låtit bilen stå i ca 5 min. Jag misstänker att batteriet har gjort sitt men är lite fundersam vad gäller att bilen larmar, kan det vara så att den larmar just för att batteriet är dåligt/ Låg spänning?
nästan så jag hoppas detta så jag "bara" kan köpa ett nytt batteri. tack för hjälpen!
//Henrik
Elen i dessa kärror är ganska känslig och bilen kan få tokspel på alla möjliga sätt när batteriet är kasst. Vissa får discolampor, vissa får samma som du, vissa får bara en död kärra.
Om du har möjlighet att prova ett nytt batteri så gör det, brukar inte mackarna vara medgörliga när det kommer till att prova ett nytt?
Följ Grillchips råd. Men rent generellt är det så med vilospänning att batteriet skall ha "stått still" i en timma eller två innan man mäter. Fem minuter är för kort tid i sammanhanget.
Bäst utslag får du med en batteritestare, som är en "specialvoltmeter" med ett stabilt motstånd inkopplat när man mäter. Då får batteriet visa vad det går för. Många större bensinstationer har sådana och naturligtvis bilelektrikerna. Det går också att mäta detta utan väntetid.
Max vilospänning för ett fulladdat batteri är 12,7 volt. Det får inte understiga 11,7 volt. Då måste det laddas omedelbart i så fall.

Ett tillägg till din ursprungsfråga: I min V70 -08 så märker man förmodligen laddstatusen på hur lång tid man kan köra radion när resten av bilen är avstängd. Nu så här på vintern när det dras ur lite extra ur batteriet, går radion en kortare stund än på sommaren. Jag har inte mätt upp några tider eller annat, det är bara mitt omedelbara intryck. Men prova detta. Stäng av motorn, sätt på radion och ta tid tills den stänger av sig själv. Notera tiden och jämför med en gång när du har mycket ström i batteriet. Efter en långfärd t.ex. Eller att du har kompletteringsladdat med separat laddare.

En annan skillnad som jag också har noterat är att när jag startar motorn kommer det upp något meddelande om att ljusinställningen är fel. Jag har inte memorerat den exakta texten för meddelandet försvinner efter några sekunder när motorn har startat och halvljusen har justerat sig. Detta syns bara på vintertid i min bil. Men jag tolkar det som att batteriet inte är fulladdat. Det finns plats för mer energi.
Jag har nu bytt batteriet men bilen larmar ändå. den gör det ungefär 3 ggr per 24h. Gissar att det blir att lämna in den och låta dem felsöka.

jag har en annan fråga. jag har nu låst bilen med nyckeln då jag inte vill att larmet skall gå igång mitt i natten. men "knoppen" som indikerar att dörren är stängd/öppen på passagerar sidan åker inte ner. finns det något knep för att låsa den dörren också?
Vad har du för års.m? Min -06 kunde strula med låset samt yttre tempgivare, delade på kontakten mellan dörr & a-stolpe & smörjde upp med kontaktspray.
Som Micce1980 nämner, du har troligen problem med nåt dörrkablage. Har ibland problem med dörrarna på högersida, låsknopparna åker inte ned när man låser. Lite fram och tillbaka med fjärren så brukar det ordna sig, men ta isär och smörja är ju bästa lösningen.

En annan misstanke, du nämner att du har inbrotsslarm, kanske larmets batteri har blivit dåligt och ger spökblink ?

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]