Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har fått ett mystiskt problem med min 940 96 ltt. Den går som vanligt i ca 15 min sen börjar det tjuta/pipa i kupen, lite till och från men nästan intill ihållande när de börjat.. Fått en inbildning att den oftast slutar låta när jag trycker gasen i botten men de låter inget i motorutrymmet. Då det bara låter i kupén borde de kanske ha med kupéfläkten att göra men de låter även när jag ställer den på 0 och fläkten fungerar. Det låter fan så måste hitta felet snarast!

All hjälp är behövlig!
av sicnarf
det är alltså när du är ute och kör eller också om du står stilla och gasar som det låter

1) om du hör vinandet när du står stilla och gasar:
öppna huven och gasa på spjället och försöka lyssna var det kommer ifrån.

2) om det är när du är ute och kör:
tryck ner kopplingen - tystnar ljudet?
om du växlar ner ; följer ljudet farten eller motorvarvet ?
Det börjar när jag är ute och kör. Det spelar ingen roll hur jag gör med kopplingen när det väl börjat tjuta, och de tjuter då även när jag står stilla på tomgång. Öppnade huven och gasade och det låter ingenting där så det måste vara i kupén känns de som. Vet inte hur de blir när jag växlar ner. Men tror ljudet ändras lite när jag gasar.
Ganska säker på att det är insugningspackningen. Har haft samma på min 240 för några år sedan. Att det försvinner när du har gasen i botten beror på att då hindrar inte gasspjället motorn att suga luft. Det som hörs är när motorn suger luft.
Ganska säker på att det är insugningspackningen. Har haft samma på min 240 för några år sedan. Att det försvinner när du har gasen i botten beror på att då hindrar inte gasspjället motorn att suga luft. Det som hörs är när motorn suger luft.
Insugspackningen kan låta, men då borde det höras mer i motorrummet än i kupén.

Annars finns egentligen bara två saker som styrs av vakuum och som kan låta i kupén: Bromsservot och den vakuumstyrda klimatanläggningen.

Bromsservot kan man kolla genom att klämma åt hårt på slangen mellan insuget och servot i motorrummet så att luftflödet blockeras, typ med en slangtång eller en skruvtving med två träbitar som skydd. Klimatanläggningen kan man kolla genom att lossa vakuumledningarna på torpedväggen i motorrummet. (Det sitter två backventiler där, man kan koppla ur båda två.)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]