Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

BennyL skrev: En DSG går ganska lätt att stuka kopplingen på om man är oförsiktig men å andra sidan går det ju att dra en Jumbojet med en Touareg så...
Touaregen har momentomvandlar låda så det exemplet förstår jag inte riktigt?
Lövet skrev:
BennyL skrev: En DSG går ganska lätt att stuka kopplingen på om man är oförsiktig men å andra sidan går det ju att dra en Jumbojet med en Touareg så...
Touaregen har momentomvandlar låda så det exemplet förstår jag inte riktigt?
Så klart, fel av mig... Stora tunga drag så som båtar eller jumbojettar = Momentaomvandlarlåda :oops:
Personligen tycker jag att en bra momentomvandlarlåda är den trevligaste (=bekvämaste) automaten att köra. Det stör mig inte att den slirar, utan jag uppfattar det som bekvämt.

Dubbelkopplingslådor fungerar också bra, men jag tycker inte om hur de är att köra i låga hastigheter. Det blir betydligt ryckigare än med en konventionell automat.

CVT lådor har jag kört betydligt mindre än både dubbelkopplingslådor och konventionell momentomvandlarlåda. Jag uppskattar inte fullt ut att motorn varvar utan att något egentligen händer -- men det kan också bero på att de CVT bilar jag kört haft små motorer.

Jag tror att det är väldigt personligt vilken automat som uppfattas som bäst. Jag väljer automat när jag vill ha bekväm körning, därför tycker jag om konventionella momentomvandlarlådor. Uppskattar man "sportigare" körning så torde dubbelkopplingslåda vara bättre. Mindre slirning och effektivare. CVT passar troligtvis bäst för de som vill ha en ekonomisk automat till en relativt liten motor.

För mig finns det ingen alternativ till manuell låda vid "sportigare" körning. Jag tycker om att växla själv.
av rid54
rid54 skrev:"Momentomvandlarlådor" slirar inte, det bara känns så när momentomvandlaren gör sitt jobb (omvandlar rotationshastighet till vridmoment).

Om det inte är fel på lådan förstås...
... och anledningen till att nämna detta är att den upplevda slirningen inte är en förlust, dvs det blir inte bara värme som i en vanlig koppling som slirar. Energin från motorn ändras bara lite, från högt varvtal och ett visst vridmoment, till ett lägre varvtal och ett högre vridmoment. Moton har då en chans att komma upp i sitt mest effektiva varvtalsområde utan att bilens hastighet måste vara stelt kopplad till varvtalet. Olika momentomvandlare har olika "funktionsprofil", det finns en del intressant läsning här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare och här: https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Det finns ju mycket förvirring vad gäller vridmoment och dragkraft. Vad gäller att dra upp tunga båtar etc så slår vilken 50 eller 75 år gammal jordbrukstraktor som helst alla normala personbilar som inte har speciell lågväxel eller liknande. Det beror inte på att traktormotorn har större vridmoment, att hästkrafterna var annorlunda förr, att dieselmotorer med stor cylindervolym är "starkare" eller liknande, utan på att traktorns växellåda ger tillgång till mycket lägre växlar. En traktor går bara någon eller några km/h på fullt motorvarv i lägsta växeln.
av rid54
NilsO skrev:Det finns ju mycket förvirring vad gäller vridmoment och dragkraft. Vad gäller att dra upp tunga båtar etc så slår vilken 50 eller 75 år gammal jordbrukstraktor som helst alla normala personbilar som inte har speciell lågväxel eller liknande. Det beror inte på att traktormotorn har större vridmoment, att hästkrafterna var annorlunda förr, att dieselmotorer med stor cylindervolym är "starkare" eller liknande, utan på att traktorns växellåda ger tillgång till mycket lägre växlar. En traktor går bara någon eller några km/h på fullt motorvarv i lägsta växeln.
Helt rätt. Det jag brukar reagera på är beskrivningen att momentomvandlarlådor "slirar" och ibland med tillägget att det är dålig bränsleekonomi. Det är inte ett riktigt sätt att se på den konstruktionen. Momentomvandlaren fungerar som en sorts extra, variabel växellåda, den kan ändra förhållandet mellan ingående och utgående axlar vad avser hastighet (varvtal) och vridmoment, med bibehållen effekt. Viss förluster finns, såklart, men inte alls som en slirande friktionskoppling där allt slir blir värme. Förlusterna är de hydrodynamiska förluster som uppkommer pga vätskans inre rörelser när den far runt mellan impeller, stator och rotor. Inte i samma klass som friktionsförluster i en mekanisk koppling...
NilsO skrev:En traktor går bara någon eller några km/h på fullt motorvarv i lägsta växeln.
Traktorn behöver inte ens gå så pass snabbt.

Den traktor jag tillbringade ett antal sommrar under studentiden i gick 180 meter i timmen på låg-låga ettan -- med gasen i botten.

Det gick inte snabbt.

För övrigt så slirar en hydraulisk momentomvandlare. Vissa typer av mekaniska transmissioner kan komma upp i nära 100% effektivitet. Till dem hör inte hydrauliska momentomvandlare. De slirar bort en del effekt i värme. Det är därför alla moderna "konventionella" automatlådor arbetar med lock-up. Annars går det inte att få en sådan låda speciellt effektiv.

Det går alltid att diskutera hur ordet "slira" används. Det är inte ovanligt att avända uttrycket när effekt inte kan överföras fullt ut:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 4/186.html
av rid54
Malmstroem skrev:
NilsO skrev:En traktor går bara någon eller några km/h på fullt motorvarv i lägsta växeln.
Traktorn behöver inte ens gå så pass snabbt.

Den traktor jag tillbringade ett antal sommrar under studentiden i gick 180 meter i timmen på låg-låga ettan -- med gasen i botten.

Det gick inte snabbt.

För övrigt så slirar en hydraulisk momentomvandlare. Vissa typer av mekaniska transmissioner kan komma upp i nära 100% effektivitet. Till dem hör inte hydrauliska momentomvandlare. De slirar bort en del effekt i värme. Det är därför alla moderna "konventionella" automatlådor arbetar med lock-up. Annars går det inte att få en sådan låda speciellt effektiv.

Det går alltid att diskutera hur ordet "slira" används. Det är inte ovanligt att avända uttrycket när effekt inte kan överföras fullt ut:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 4/186.html
Whatever. Det jag menade var närmast att debatten om "riktiga automatlådor" glidit iväg pga att det finns de som tror att det pågår en fullständig effektförlust i momentomvandlaren, eftersom bilen inte direkt svarar på motorns varvtal. Det är en felaktig uppfattning och om man står inför ett beslut om vilken växellåda man vill ha, så bör man ha rätt info. En momentomvandlare är inte i närheten av en slirkoppling vad avser funktion och man bör ta sin chans att läsa in sig på det man ska bedöma.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS