Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
apersson850 skrev:Ja, en Scania fungerar bättre på de flesta barn. Ju större, desto impigare!

När jag bytte panna och satte solpaneler på taket hade jag hjälp av min kusin. När kranarmen sträckte sig 20 meter över marken stod ungarna på dagiset på granntomten lutade i vinkel in mot min tomt, för att inte missa något.

Bild
Ungefär som när jag hämtade storekillen på förskolan med store traktorn (John Deer 7930, bilen var på verkstaden) har nog aldrig varit så poppis tog 1h innan alla ungarna provsuttit :)
av mattish
Alexas skrev:För mig är vingen på en V/xc70 självklar! Bilen ser avkapad ut utan den. Nästan om att den liksom fattas där. Men jag har ingen vinge. Varför? Min fru hatar den och kan aldrig någonsin tänka sig en vinge. Hon tycker det gör hela bilen fruktansvärt ful. Så är det. Vi tycker olika.
:lol: :lol: :roll: ;-// (BE) :-))))) (R) (PO) (RO)
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verdi skrev:
Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Dessutom _tycker jag_ att bilen ser mer clean ut utan vinge.
Dessutom ger ju spoilern NOLL i downforce. Nä en Formel-1 spoiler på en XC70 är lite som att sätta lantbruksdäck på en Ferrari.

Men visst, den kan ju fungera som regnskydd som man kan slå upp fikabordet under den om det kommer en skur när man är på fikautflykt på skogsvägen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev: Sista Volvo med sportighet bortsett Polestars modeller till viss mån var S60/V70R,
Håller med till 100%
ER skrev: Snarare är det smart marknadsstrategi i kombination med lättlurade kunder som faller för R-designpaket efter fullträffen med äkta R-modeller.
Håller med till 100%
ER skrev:Vari ligger sportigheten i tyngre fälgar och däck vilket det innebär med 18-20"?
Håller med till 100%, stora fälgar gör ju bara en XC70 mycket sämre och långsammare.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Pratades det inte ett tag om att vingen bak skulle hålla bakrutan renare från smuts o annan skit, har ju inte märkt detta tyvärr :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Tur att smaken är olika, och ännu bättre vore det ju om alla kunde acceptera det...
Användarvisningsbild
av akterspegel
Är dethär baksidan av att SAAB inte finns längre?
Volvofolk hackar på varandra över skitsaker..?

Jag tycker att det är roligt att folk bryr sig om sina bilar och inte bara ser dom som transportmedel.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
akterspegel skrev:Är dethär baksidan av att SAAB inte finns längre?
Volvofolk hackar på varandra över skitsaker..?

Jag tycker att det är roligt att folk bryr sig om sina bilar och inte bara ser dom som transportmedel.
Håller med!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
palmqvist skrev:Pratades det inte ett tag om att vingen bak skulle hålla bakrutan renare från smuts o annan skit, har ju inte märkt detta tyvärr :)
Vingen gör absolut ingenting alls, nada, zero , mer än adderar vikt till bilen.

Om den skulle hålla bakrutan ren så måste den rikta den rena luftströmmen över taket, nedåt över bakrutan, då håller den sig ren men det ger up-foce, instabilitet och ökad förbrukning

Skickar den luften uppåt istället får du downforce, bättre väghållning, men ökad förbrukning och ytterligare nedskitning av bakluckan pga att du suger upp all smuts som finns till rutan.

Nu gör den ju ingendera.....

Så här såg det ut på hedenhös tid ... spoilern tar den rena luften som kommer över taket och trycker ned den över bakluckan så den håller sig ren o fin i alla väder. Nackdelen är ju att det blir luftmostånd, ökad förbrukning och ett lite lyft uppåt av bakvagnen.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]