Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev: och så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Vissa momentomvandlaren kan inte överföra så mycket moment som motorn ger. Det slutar med att båten aldrig kommer upp med den konventionella automatlådan, medan kopplingslådorna kan överföra 100% av motorn vridmoment och båten kommer upp.
Ja det har hänt med en Santa Fe och det är inget roligt läge när bilen börjar rulla bakåt trots att motorn ger allt den har. Det blir så när moderna momentomvandlare är mindre för att slippa effektförluster. Volvo's 5-stegade AW55-50/51 är en sådan låda med en liten o svagare momentomvandlare.
Om en momentomvandlare slirar under belastning som du beskriver, så är det ett lika allvarligt fel som om en vanlig lamellkoppling till en konventionell manuell växellåda gör det. Dvs något som måste repareras.

Det är en gammal och seglivad missuppfattning att momentomvandlare "slirar" som när man slirar på en traditionell manuell koppling (åtminstone när de inte arbetar med lockup). Det gör de inte.
@vovvevolvovilla: Powershift verkar faktiskt hålla ihop bra
att dra upp en stor, riktigt stor båt med en santa fe går inte. Bilen klarar inte av det. på plan mark går bra, men den rejäla uppförsbacken är för mycket eftersom den inte kan lägga i lock-up direkt när den börjar driva från stillastående.
Båten kom inte upp med bilen och de är var säkert 2500 kg på kroken.
Oljan kan inte överföra så mycket kraft som behövs för att få upp en sådan båt tyvärr. Manuell låda med lågväxel är inga problem.
Problemet med Santa Fe är ingen egenskap som automatiskt innebär att alla momentomvandlare beter sig på det sättet. Tvärtom. En bil med momentomvandlare är bättre än en manuell att dra tunga släp med.
av rid54
Motorns vridmoment kan faktiskt fördubblas i en momentomvandlare, när varvtalsskillnaden är tillräckligt stor. Om den statiska utväxlingen i planetväxlarna är rätt, så får man alltså ett rätt bra moment ut till hjulen. Visserligen är första växeln i en automatlåda oftast högre än ettan i en manuell, men X2 genom momentomvandlaren brukar definitivt lösa detta. Exemplet med en Santa Fe får en ju att fundera på om det var nån koppling/broms inuti lådan som släppte. Man brukar ju ha en viss "stall speed" på motorn, när den ger allt mot en stillahållen bil. Skulle momentomvandlaren inte kunna hantera vridmomentet från motorn skulle nog något drastiskt hända (oljan kokar eller tar eld eller nåt) och motorn skulle gå långt över stall speed. Min erfarenhet med "rangering av tunga vagnar" med personbil är att klassiska automater ger bäst dragkraft och bäst kontroll.
rid54 skrev:Motorns vridmoment kan faktiskt fördubblas i en momentomvandlare, när varvtalsskillnaden är tillräckligt stor. Om den statiska utväxlingen i planetväxlarna är rätt, så får man alltså ett rätt bra moment ut till hjulen. Visserligen är första växeln i en automatlåda oftast högre än ettan i en manuell, men X2 genom momentomvandlaren brukar definitivt lösa detta. Exemplet med en Santa Fe får en ju att fundera på om det var nån koppling/broms inuti lådan som släppte. Man brukar ju ha en viss "stall speed" på motorn, när den ger allt mot en stillahållen bil. Skulle momentomvandlaren inte kunna hantera vridmomentet från motorn skulle nog något drastiskt hända (oljan kokar eller tar eld eller nåt) och motorn skulle gå långt över stall speed. Min erfarenhet med "rangering av tunga vagnar" med personbil är att klassiska automater ger bäst dragkraft och bäst kontroll.
Momentförstärkning finns i vissa automatlådor, men inte alla. Santa fe saknar uppenbarligen det.
Som jag skrev innan så är äldre automatlådor utrustade med större momentomvandlare vilka smidigt kan överföra kraften utan att behöva varva motorn nämnvärt.
Dagens bränslebesparande tankesätt tvingar fram lösningar för att få ner förbrukningen, däribland en mindre momentomvandlare vilken inte kan överföra samma kraft som en stor omvandlare vid samma motorvarv.
av rid54
Det är ju inte omöjligt att man minskat betydelsen av momentomvandlarens uppgift som "extra utväxling" när man har många mekaniska växlar i lådan. På 3 och 4-växlade var det ju mer avgörande för funktionen.
Lövet skrev:Problemet med Santa Fe är ingen egenskap som automatiskt innebär att alla momentomvandlare beter sig på det sättet. Tvärtom. En bil med momentomvandlare är bättre än en manuell att dra tunga släp med.
Alla gigantiska konstruktionsmaskiner har ju oljakoppling/momentomvandler.

Billigt, hållbart, och variabel utväxling där du kan få allt moment du behöver.
Jag har många mils erfarenhet av de olika lådorna och mina upplevelser ser ut som så:

Vanlig hederlig automat är slirig, har haft två Volvo med 6-stegade Geartronic, en i en V70 2,5FT och en i en V70 2,4D. Ingen direkt kontakt mellan motor och väg, lite gasökning ändrade mest varvtalet. Kan i vissa lägen växla lite för hårt.

Nuvarande V60T5 med 8-stegs Geartronic är något helt annat, mjuk och rapp, speciellt i ECO+ eller i sport, där den använder lock-up tidigt och sedan i princip genom hela registret. Även förbrukningsmässigt är det ett lyft.

Har haft en Passat med DSG6 och den lådan var underbar! Rapp och nästan omärklig vid växling. Jag hade nog programmerat den annorlunda om jag fått bestämma rent ur körbarhetsmässighet, men det fanns säkert en smidighets- och förbrukningsaspekt med i kalkylen som ställde till det. Med den var det inga problem att baxa omkring på en 1800kg sky-lift, men mycket handlar ju om känsla, likväl som att det inte behöver ta så många sekunder att döda en koppling på en manuell bil om man inte har någon koll...

Har också tvingats köra diverse CVT-bilar, men inte riktigt fått det att fungera mentalt. Jag upplever det som att det inte alls är en bränsleekonomisk lösning utan jag upplever det som om den är bra på att suga i sig eftersom den från tid till annan varvar på vid minsta motstånd istället för att lägga på lite med last på befintligt varvtal.
De bilar jag har kört är Toyota Avensis (ganska mycket) och IQ samt Audi A6.

Vilken är bäst då?
Förbrukning och körkänsla, en DSG alla dagar i veckan, även om nuvarande Volvons 8-Geartronic är finfin.
Tunga laster eller oländig terräng, en momentomvandlarlåda absolut.

En DSG går ganska lätt att stuka kopplingen på om man är oförsiktig men å andra sidan går det ju att dra en Jumbojet med en Touareg så...

CVT... what is it good for? Tanken är god, säkert en alldeles perfekt lösning på mindre motorer och för moderna bilfö...åkare som inte bryr sig om något mer än att man kommer från A -> B så enkelt som möjligt.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]