Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Hustrun som kör bilen för det mesta bad mig i dag fylla på spolarvätska så det gjorde jag och som vanligt när jag fyller vill jag ha det "knökfullt".
Eferfyllde ett par gånger när skummet lagt sig, just när jag skulle stänga locket lät det typ "blupp" och allt rann ut mellan innersakärm och stötfångare!
Väldigt snopet! Tips någon, har svårt att tro att behållaren spruckit, och hur kommer man åt den, är det rivning av stötfångaren som gäller eller vad?

Mike
av Cox
Tror det kommer att sluta, hände för mig förra vintern rann som fn sedan inträffade det inte något mera och det är ff tätt
Användarvisningsbild
av mikethebik
Hmm, såg ut som alla 5 liter jag hällde i försvann.

Mike
Användarvisningsbild
av Taxen47
Så hade jag också förra året precis när jag köpt bilen och skulle fylla på för första gången.Ringde en verkare och frågade vad som kunde vara fel.
Han sa att det sitter en o-ring vid anslutningen från rör till behållare som det kan läcka ifrån.Fyllde därefter inte fullt varje gång.När jag sen var in i våras
för service,så skulle mecken fylla på med bjudvätska och jag varnade honom för att fylla fullt.Då gick det helt plötsligt att fylla fullt :shock: Sen dess har det tydligen tätat sig själv.Annars får man ta av hjul och innerskärm och antingen trycka ner röret eller byta o-ring.
Är ju värdelöst att ha läckage där så man inte kan fylla fullt.Svårt att veta hur mycket man har om man efterfyller bara och inte har tomt.
av Desmodue
Annars kan man enkelt ta loss innerskärmen och kolla, behållaren sitter precis innanför.
Jag har de läckage på slangen till strålkastarspolarna då de låg och skavde på förra bilen.
Det droppade lite och sedan vid ett tillfälle läckte det vid påfyllningen.
Påfyllningens läckage slutade av sig själv men spolarna droppade på så jag kopplade loss säkringen och av med slangen och en gummihuva till bromsluftningen på nippeln. Sedan behövde man inte fylla mer än ett par gånger om året och inte blev strålkastarglasen smutsiga för det.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Hustrun har bilen idag och meddelade nyss att spolningen funkar som vanligt och ingen varning för låg nivå :shock:
Fattar ingenting då mängden vätska som rann ut väl motsvarade mängden jag fyllde, men morgondagen innehåller lite mekande med byte av främre bromsklossar och då passar jag på att kolla bakom innerskärmen när bilen ändå är uppe på lyften och hjulen är av.

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Bytte bromsklossar fram nyss och konstaterade när jag vek undan innerskärmen att nivågivaren för spolarvätskan hade hoppat ur vilket förklarade stört-tömningen av behållaren. Förvånar mig lite att den bara tycks vara intryckt i en gummitätning utan låsning. Lite "B" tycker jag :???: . Nu sitter den låst med ett buntband runt behållaren, får se om det blir en permanent lösning.

Mike
av Yaniz
Det är mycket som är "B" på V70.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Känns som Ford-ekonomerna vart och petat och lagt sig i, skall väl inte sabla ner hela bilen för det här, men vår tidigare XC70 2,5 T AWD 2004 hade en grymt hög kvalitet på allt och såg ut och kändes fortfarande mer eller mindre som ny när vi sålde den i januari då den gått drygt 24 000 mil. Får se hur den här klarar att matcha den..

Mike

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]