Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chasba
Hei!

Er det mulig å bytte Volvo-emblemet på motorkåpan, og har isåfall emblemet noe art.nr?

Bild

Emblemet på min 2015 ser ikke bra ut :oops: ...

Bild
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
MY15, då borde det väl finnas garanti.
Alternativt kan man tycka att Volvo borde byta det på godwill.

Har du pratat med Volvo?
av andersuw
Hur har emblemet hamnat i det där tillståndet på en nästan ny bil? :shock: Och var sitter öppningen för oljepåfyllning? Under emblement?

Om det inte är du själv som orsakat problemet (genom att använda för starkt rengöringsmedel e.dyl.?) borde väl Volvo ta detta på garantin.

Den information om delarna som man kan få i VIDA är inte helt glasklar. Det finns en lös dekal märkt 8 i den ganska generiska ritning som visas. Men det finns ingen 8 i listan över delar till din modell, vilket troligen betyder att det inte finns något löst emblem till den.

Om det är du själv som orsakat bekymret kanske en lösning kan vara att försöka hitta hela plastschabraket på skroten. Med lite tur kanske man kan hitta ett fint exemplar. Kanske går det även att köpa nytt hos Volvo för rimliga pengar. Har ingen aning om vad det kostar.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
andersuw skrev:Hur har emblemet hamnat i det där tillståndet på en nästan ny bil? :shock: Och var sitter öppningen för oljepåfyllning? Under emblement?

Om det inte är du själv som orsakat problemet (genom att använda för starkt rengöringsmedel e.dyl.?) borde väl Volvo ta detta på garantin.

Den information om delarna som man kan få i VIDA är inte helt glasklar. Det finns en lös dekal märkt 8 i den ganska generiska ritning som visas. Men det finns ingen 8 i listan över delar till din modell, vilket troligen betyder att det inte finns något löst emblem till den.

Om det är du själv som orsakat bekymret kanske en lösning kan vara att försöka hitta hela plastschabraket på skroten. Med lite tur kanske man kan hitta ett fint exemplar. Kanske går det även att köpa nytt hos Volvo för rimliga pengar. Har ingen aning om vad det kostar.
locket ser ut sitta upp till höger
av andersuw
LazerHawke skrev:
andersuw skrev:Hur har emblemet hamnat i det där tillståndet på en nästan ny bil? :shock: Och var sitter öppningen för oljepåfyllning? Under emblement?

locket ser ut sitta upp till höger
Ja kanske. Fast det ser lite konstigt ut och oljepåfyllningslocket borde inte sitta där enligt manualen utan ungefär i mitten av plastsjoket (på den femcylindriga motor det handlar om i det här fallet). Möjligen är locket öppet på bilden och ligger på sniskan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
patnil68 skrev:Från MY16 har emblemet försvunnit på kåpan. Då står det endast "VOLVO" med upphöjd text.
Var tvungen att kolla. Inte alls lika snyggt. Ser budget ut
Bilagor
58295415755f96181cccc0620059304_900_600-c.jpg
58295415755f96181cccc0620059304_900_600-c.jpg (134.28 KiB) Visad 1940 gånger
av andersuw
patnil68 skrev:Det finns en servicebulletin på detta. Volvo byter ut kåpan mot en ny dito. Från MY16 har emblemet försvunnit på kåpan. Då står det endast "VOLVO" med upphöjd text.
Vet du vilka motorer som berörs av detta (alla har ju inte samma kåpa) och vad servicebulletinen har för nummer/beteckning?

Jag har en V70 D4 -15 (2-liters fyrcylindrig VEA-motor i motsats till trådskaparens femma) men den är så ny i min ägo att jag inte ens vet om jag till äventyrs har något emblem på min motorkåpa (och kan inte kolla just nu eftersom bilen står på verkstad för lite komplettering av utrustningen).
Användarvisningsbild
av chasba
Hei igjen!

Takk så mye for all feedback på mitt spørsmål. Jeg har ikke forsøkt å få det ordnet på garantien, men det skal jeg definitivt gjøre når jeg skal ha bilen på 6000 mil-service i februar. Motoren er for øvrig en D5244T17 (R5) med elektronisk oljenivåføler og påfyllingsåpning oppe til høyre. :)

Bild

Jeg kan legge til at jeg er eier nr. 2, bilen har vært administrasjonsbil for en Volvo-ÅF i Norge. Emblemet var "ødelagt" når jeg kjøpte bilen, men det var vel en ting jeg ikke tok så veldig alvorlig da det er en liten, kosmetisk sak. Motorrommet var/er ellers helt perfekt. Om det er vasket med for sterkt rengjøringsmiddel vet jeg derfor dessverre ikke, men isåfall har Volvo gjort det selv. Jeg har kun brukt vann fra slange for å spyle av da motoren ikke har rukket å bli skitten ennå.

MY16-kåpan som det vises til ser veldig budget ut. Nei takk! :( Men, utrolig bra med informasjon om dette, det var jeg ikke klar over at var endret. Jeg vil også gjerne vite hvilken servicebulletin som omfatter dette, patnil68! :)
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]